Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] MBR GPT itd

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] MBR GPT itd
From: Adam <a.g@poczta.onet.pl>
Date: Fri, 26 Jan 2024 13:39:49 +0100
Dnia Fri, 26 Jan 2024 12:42:50 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

> Owszem -- bo w tym wątku piszemy o laptopach...

> Może nawet więcej.

> Acer z Intelem wg producenta slotem M.2 obsługiwał tylko SATAnistyczne
> dyski  -- pracuje tam NVMe...

Ja mam jako główny ThinPad P70, w nim 2 szt. SATA (Sams. 870 Evo) oraz 2 x
NVMe PCIx4 (Sams. 980 Pro i WDC), różne dyski z MBR i z GPT.
Do tego najpierw start z GRUB (podrasowany przez  Grub Customizer), później
ewentualnie woła windowsowego Boot Managera który ewentualnie woła dosowy
manager startu). Mam tak, gdyż oprócz całej sterty wirtualek mam natywne
Windowsy 7 i 10 oraz natywne linuksy.

W innych laptopach nie mam tak namieszane.

Ale przykładowo w HP Zbook jest duży problem, aby zmienić (i wystartować)
MBR/GPT. Zresztą w nich jest problem nawet z instalacją świeżego systemu -
firma nie dostarcza gotowych obrazów taj, jak np. Lenovo czy Dell. Trzeba
kombinować ze sterownikami do mostka, żeby instalator w ogóle raczył
zauważyć dysk.

W Dellach (począwszy od starych Intel gen. 8) do najnowszych trzeba jeszcze
uważać na ustawienia, bo oprócz Legacy/UEFI mają jeszcze RAID/AHCI/coś tam.
Z tego, co patrzyłem, trzeba włączyć CSM aby dla niego nie stanowiło
problemu startowanie z GPT albo MBR.
Tutaj też uwaga:
W niektórych BIOSach trzeba wyłączyć secutity i niektóre inne opcje, aby w
ogóle pojawiła się opcja Legacy bądź CSM.

--
Pozdrawiam.

Adam