Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] MBR GPT itd

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] MBR GPT itd
From: Marcin Debowski <agatek@INVALID.zoho.com>
Date: Thu, 25 Jan 2024 23:24:20 GMT
On 2024-01-25, PiteR <email@fauszywy.pl> wrote:
> in <news:uoth0r$29j6d$1@dont-email.me>

> no i jakie ustawienie masz w biosie? Legacy czy uefi czy jakieś auto?
>
> jak wybierasz który system ma się uruchomić?

> no i co w związku z tym? to po co ustawienie w biosie zrobili?

Podejrzewam, że ze wzgledu na budowę modularną biosu czyli pewnie jakieś
oszczędności, ładowany jest albo uefi albo legacy. Ale np. płyta Asusa z
x370, którą mam, ma 3 opcje, z trzecią "mixed". Bootuje bez problemu i
legacy i uefi bez grzebania w biosie. Masz do wyboru pełną listę opcji
pod biosem czy tez w czasie startu (F8/F12). Więc jak jest np. pendrajw
z uefi to pokaże pendrajw jako urządzenie i listę firmware w /uefi ma
tym pendrajwie.

Co więcej, i tu się nie zgodzę z Enuelem, samo uefi nie musi być wcale
na gpt. Technicznicznie, nic nie stoi na przeszkodzie aby bios
zabootował z partycji uefi na mbr, bo bios to w końcu nic innego jak
pewien program, który umie czytać tablicę partycji, umie (może)
podmontować system plików etc.

Tak teraz na szybko patrząc, i pod gpt i pod mbr są wyszczególnione typy
partycji dla efi, więc nawet nie ma potrzeby cudowania. W momencie
startu bios albo szuka bootloadera w mbr, albo na partycji typu efi,
albo obu, i odpala co mu kazano.

--
Marcin