Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] MBR GPT itd

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] MBR GPT itd
From: Eneuel Leszek Ciszewski <Zapraszam@do.czytania.fontem.Lucida.Console>
Date: Thu, 25 Jan 2024 22:37:19 +0100
W dniu 25 sty 2024 o 18:14, PiteR pisze:

Ja mam HDD z MBR i SSD z GPT -- zgodnie w jednym laptopie, z
którego teraz piszę.

no i jakie ustawienie masz w biosie? Legacy czy uefi czy jakieś auto?

Mam tylko UEFI.

jak wybierasz który system ma się uruchomić?

Nakręcić film? ;) Wybieram za sprawą BCD -- W10 albo W11.
(niemal zawsze W10 z początkowej partycji HDD; zwykle
jednak laptop startuje z uśpienia albo z hibernacji;
mogę zahibernować W10 i uruchomić Q4OS, po czym zamknąć
Q4OS i odhibernować W10; nie umiem zahibernować Q4OS
i mam wyłączoną hibernację W11)
Wcześniej (zanim zgłosi się BCD) wybrać mogę Q4OS albo BCD...

GPT i MBR to tylko sposoby adresowania partycji na dysku.
Legacy współpracuje tylko z MBR; UEFI współpracuje tylko z GPT,
ale dotyczy to TYLKO samego przekazania pałeczki z BIOSu do
dysku...

no i co w związku z tym? to po co ustawienie w biosie zrobili?

W Acerze z Athlonem nie mam Legacy -- mam tylko UEFI.
Nie mam albo nie umiem ;) ustawić.

W laptopie z Intelem mam i Legacy, i UEFI -- mogę wybrać; wybrałem Legacy i mam trzy dyski z MBR, ale laptop zaczynał z dyskiem GPT
i przez jakiś czas były i GPT+GPT, i GPT+MBR, i MBR+MBR; teraz tam
mam MBR+MBR+MBR i masę kopii W10 oraz jedną kopię W11 -- niestety
popsutą, której nie umiem naprawić... (W11 poprawnie uruchamiałem
z HDD MBR -- była to kopia systemu z laptopa, który został wymieniony
na inny tuż po kupnie; odesłałem z kilkoma ;) kopiami tegoż W11; jedna
z tych kopii W11 została niepoprawnie poczyniona, ale jakimś cudem
też poprawnie pracowała; cudu tego nie zdołałem powtórzyć i jedynie
zrozumiałem, że czegoś nie rozumiem -- skoro źle poczyniona kopia W11
była w pełni użyteczna; miałem też tam kilka ;) małych FATalnych
partycji startowych z BCD -- zysk z nich był mały, bo każda tak
samo była nazwana a podczas startu zmieniała się kolejność
wyświetlania przez co nie wiedziałem z której startuję; niemal
wszystkie nadmiarowe małe partycje skasowałem przed odesłaniem
laptopa, ale chyba zostawiłem więcej niż jedną na każdym z dwóch
dysków...)

Ogólnie nie używam W11, ale na laptopie z Athlonem aktualizuję z nudów co jakiś czas, gdy mam balkonowy ;) dostęp do netu... (komórkowego mi
trochę szkoda)

W10 na dysku z MBR nie potrzebuje małych partycji FATalnych do startu
i jest łatwiejszy w pielęgnacji niż W10 na dysku z GPT -- dlatego nie
używam GPT zbyt chętnie...

https://ibb.co/SNF9vmH

-=-

Do BIOSa w Acerze z Athlonem nie wchodzę zbyt często -- nie mam takiej potrzeby, chyba że chcę stosownie ustawić toczpad -- Linuks nie widzi
tego, co widzi W10 a W10 słabo współpracuje z tym, co widzi Linuks...
Problem ów rozwiązałem za sprawą bezprzewodowej uniwersalnej myszki
USB kupionej za ~6 pln wraz z polską fakturą VAT.

Q4OS używam rzadko -- do testowania tego i owego...

-=-

Legacy/UEFI jest ważny tylko podczas startu -- tuż po starcie (gdy
zgłosi się BCD lub inny GRUBy) ustawienie to nie ma znaczenia. Na
GRUBym nie znam się -- raz za razem mnie zaskakuje...

--