Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

[PECET] Terkoczący wiatraczek w GTX1060

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: [PECET] Terkoczący wiatraczek w GTX1060
From: Atlantis <marekw1986NOSPAM@wp.pl>
Date: Sun, 29 Oct 2023 09:54:08 +0100
W jednym z komputerów mam kartę graficzną GTX1060 od Gigabyte'a. Jakiś czas temu karta zaczęła zauważalnie hałasować - po przekroczeniu pewnej wartości rpm plastikowe mocowanie wentylatorów wpadało w rezonans. Rozebrałem kartę, wymieniłem pastę termoprzewodzącą na GPU i usunąłem kurz - całkiem sporo zebrało się go na łopatkach wentylatorów, przez co jak sądzę nie były dobrze wyważone.

Problem rezonansu zniknął. Pojawił się jednak nowy - po odpaleniu gry w pewnym momencie komputer zaczął wydawać dźwięki przypominające głośną pracę starego HDD. Początkowo myślałem, że właśnie pada mi dysk, jednak po dłuższej chwili udało mi się stwierdzić, że źródłem tych dźwięków jest jeden z wentylatorów na karcie. gdy zatrzymałem go na moment - dźwięk zniknął.

Efekt pojawia się tylko przez chwilę, w pewnym zakresie obrotów. Gdy karta nagrzeje się do końcowej temperatury i wentylatorki się rozkręcą, wszystko pracuje normalnie.

Mogę to zignorować, czy jednak wskazana jest wymiana wentylatorów na nowe?