Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

[PECET] Zegar w ThinkPad Tablet 10 spóźnia się

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: [PECET] Zegar w ThinkPad Tablet 10 spóźnia się
From: Atlantis <marekw1986NOSPAM@wp.pl>
Date: Sat, 1 Jul 2023 15:12:58 +0200
Jakiś czas temu kupiłem sobie używany ThinkPad Tablet 10 - całḱiem fajne urządzenie do przeglądania sieci, oglądania filmów w podróży albo szybkiego edytowania jakiegoś dokumentu (wraz z dołączona klawiaturą). Główną zaletą urządzenia jest procesor x86 i normalny Windows 10. Ostatnio zauważyłem jednak, że po właczeniu/wybudzeniu zegar systemowy zaczął pokazywać zupełnie bzdurną godzinę. Po ręcznym wymuszeniu synchronizacji z NTP niby wszystko wraca do normy, ale już po około 10 minutach mamy jedną minutę spóźnienia.

Co może być przyczyną i jak to naprawić? W normalnym pececie pewnie zacząłbym podejrzewać bateryjkę CMOS, jednak czy takie tablety mają w ogóle jakiś jej odpowiednik? I czy ta bateria nie powinna zasilać RTC tylko przy braku innego źródła zasilania? Tymczasem opisywany problem występuje nawet przy pełnej baterii i podłączonym zasilaczu.