Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Napęd DVD

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Napęd DVD
From: Marcin Debowski <agatek@INVALID.zoho.com>
Date: Sun, 23 Oct 2022 01:52:28 GMT
On 2022-10-22, trybun <MaLeChSo@jachu.cb> wrote:
> O możliwości skorzystania z klawiszów F8/F12 nawet nie wiedziałem.

Zależy od biosu. Czasami się pojawia przy starcie informacja (press FX
for boot menu), czasem nic się nie pojawia a mimo to działa. F8, F12,
chyba też z F11 się spotkałem.

> Jak rozumiem odnosi się to tylko do napędów tzw wewnętrznych, inaczej
> stacjonarnych?

Tak.

> To musi być coś więcej, stacjonarny napęd idzie dostać już za 60zł, pod
> USB lekko powyżej stówy.

Ten Asusa to trochę chyba taki wypas, w sensie, że płacisz też za wygląd
i markę. Takie firmówki zawsze były drogie bo tam ten napęd optyczny to
bardzo często nie jest generykiem, tzn. został specjalnie zaprojektowany
do tego urządzenia.

> Pomysł z stacjonarnym napędem DVD pod USB za pomocą przejściówki SATA
> wydaje się przedni. Pytanie tylko o to jak to się sprawuje w praktyce?
> Korzystałeś osobiście z czegoś takiego albo chociaż ktoś znajomy ma? No
> i faktycznie co z zasilaniem, jak je pociągnąć, z kompa z zewnątrz, bo
> na napędy stacjonarne chyba nie da się dać zasilania z USB?

Spotkałem zasadniczo 2/3 rodzaje:
(1) dodatkowe zasilanie podawane jest drugim kablem usb (czyli jak
przy starszych, zewnętrznych, 2.5" dyskach twardych).
(2) adapter ma dodatkowe gniazdo do zasilania, zwykle 12V, na okrągłą
wtyczkę. Wystarczy pewnie 12V/0.5-1A aby ruszyło.
(3) kombinacja 1&2

Zobacz ten link z allegro, tam są warianty  1 i 2, a może i kombinacja.

Mam parę takich adapterów, ale nigdy intensywnie ich nie używałem.
Kupiłem kiedyś z Aliexpress na wypadek jakbym miał ponownie potrzebę
zrobienia kombajnu do archiwizacji (sporo starych napędów DVD mi się
nazbierało).

Jakbyś chciał coś sprawdzić to służę pomocą.

--
Marcin