Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] RAID biosowy

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] RAID biosowy
From: Adam <a.g@poczta.onet.pl>
Date: Wed, 12 Jan 2022 14:27:46 +0100
Dnia Wed, 12 Jan 2022 13:36:46 +0100, radekp@konto.pl napisał(a):

> Nigdy nic nie RAID-owałem, więc mam parę śmiesznych pytań :)
>
> (Płyta to MSI B450 VDH-MAX, jeżeli to ma znaczenie, ale też pytam ogólnie na
> przyszłość).

Macierzy różnych widziałem dziesiątki, jak nie setki, począwszy od czasów
Novella 3.11

> (Chodzi też o mirrorinh dysku w celu bezpieczeństwa)
>
> 1. Czy można podpisać dyski różnej wielkości pod jedną macierz? A jeżeli tak,
> to czy na niewykorzystanej części większego dysku można zrobić sobie dodatkową
> partycję czy ta część to już idzie na zmarnowanie?

Bardzo różnie bywało.
Dość rzadko (statystycznie) pamiętam, aby można było zapiąć macierz, a na
niej wolumen dla RAID1 oraz dodatkowy RAID0 poza macierzą.

> 2. Na jakiej zasadzie odbywa się taka procedura? Dane są od razu zapisywane na
> obu HDD czy dopiero po jakimś czasie przenoszone? Jeżeli od razu, to oznacza
> jak mniemam pracę takiego zestawu z prędkością odpowiadającą wolniejszemu
> dyskowi?

Też różnie. W macierzach sprzętowych z pamięcią zapis może iść po pewnym
czasie, nawet dość długim rzędu kilkuset ms. Są też macierze zapisujące
synchronicznie.

> 3. Jeżeli dysk padnie, to drugi jest normalnie widoczny po podpięciu jako
> samodzielny czy trzeba jakieś czary wykonać, by z niego odzyskać dane?

Widoczny po podpięciu? Co pod tym rozumiesz? Dane nadal są widoczne, jest
widoczna macierz i jej wolumeny, tylko, że ze statusem "zdegradowana".
Podpięcie nowego dysku (w czasie pracy komputera przy Hot-Swap czy offline
w prostych macierzach) powoduje samoczynną odbudowę macierzy.

Natomiast jeśli masz na myśli podpięcie żywego dysku do innej maszyny, to
też różnie bywa: niektóre macierze "obrabiają" dyski po swojemu, więc może
się okazać, że będziesz widział tylko kilka partycji RAW. W prostych
macierzach, zwłaszcza programowych (czyli różne fake-raid na cywilnych
płytach głónych) nic nie robią, dysk jest widoczny w zasadzie normalnie.

Przypuszczam, że nie rozwiałem Twoich wątpliwości ;)

--
Pozdrawiam.

Adam