Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] [OT] 1 dysk w innej lokalizacji

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] [OT] 1 dysk w innej lokalizacji
From: nadir <none@hell.org>
Date: Fri, 31 Dec 2021 12:15:27 +0100
W dniu 30.12.2021 o 23:14, heby pisze:

"Jednodyskowych NASów z instalacją Linuxa" pewnie nikt nie produkuje. Czy się mylę?

Trochę tak. Na większości znanych sprzętach typu; QNAP czy Synology działa jakiś tam Linux.

A moze są jakieś zgrabne urządzenia z portem ethernet (i/lub wifi) wielkosci obudowy do dysku 3.5 i z procesorem na którym działa jakiś Linux? Widział ktoś coś takiego?

Wielkości samej obudowy 3,5 cala to nie znam, ale niewiele większe to na przykład coś takiego; Zyxel NSA310
https://allegrolokalnie.pl/oferta/zyxel-nas310-server-plikow-multimediow-ftp
https://forum.doozan.com/read.php?2,29970
http://www.pawelwozniak.info/index.php/embedded-linux/iconnect-nas/173-zyxel-nsa310-debian-opemediavalult
albo jakiś jednozatokowy QNAP/Synology, piszą że też da się czystego Debiana zainstalować.
https://wiki.qnap.com/wiki/Debian_Installation_On_QNAP

Używki można czasem tanio wyrwać, wydajność może nie powala, ale jako magazyn, gdzieś na "drugim końcu świata" powinny się nadać. Nie wiem tylko jak z bootowaniem z innego dysku i obsługą 8GB, wyżej wspomniany Zyxel ma nawet port eSATA. Zaletą na pewno jest mały pobór prądu, mój Zyxel zadowala się około 10 watami.

Klikam po internetach i nic na razie nie wpadło mi w oko. Nie chce Pi bo będzie to wymagało jakiejś fikuśnej obudowy do wydziargania, a może są inne rozwiązania. Wydajnośc CPU bez więkzego znaczenia, to jest storage i ma tylko zapewniać backup w innej lokalizacji.

[1] Linux ze względu na szyfrowanie dysku i połaczenie przez VPN z moją siecią. Raczej zwykły NAS tego nie zrobi tak, jak chcę.

Potrafią. Na przykład QNAP, podejrzewam że Synology też.
https://www.qnap.com/pl-pl/how-to/tutorial/article/jak-skonfigurowa%C4%87-us%C5%82ug%C4%99-qvpn-i-z-niej-korzysta%C4%87