Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] raport smartctl, opinia

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] raport smartctl, opinia
From: ptoki <sczygiel@gmail.com>
Date: Wed, 13 Oct 2021 11:15:30 -0700 (PDT)
środa, 13 października 2021 o 12:31:49 UTC-5 Roman Tyczka napisał(a):
> Mam wadliwy dysk WD RED, od samego początku były z nim problemy,
> realokacje bloków, itd.
> Trzymam na nim pierdoły typu filmy, ale ostatnio kopiowałem z niego film
> i był błąd odczytu, więc postanowiłem go całego zapisać losowymi danymi,
> żeby zmusić do ponownej realokacji bad sectorów jeśli jeszcze ma gdzie.
> Potem zapuściłem self-test i teraz mam wyniki, ale potrzebuję, żeby ktoś
> bardziej obeznany z diagnostyką rzucił okiem i napisał co myśli:
>
> https://pastebin.com/raw/fbnwaL1m

Wyglada ok.

te pare realokowanych sektorow to nie duzy problem
Tu masz wymienione co i jak ogladac:
https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-smart-stats/

W praktyce warto patrzec czy ten 196 Reallocated_Event_Count  sie powieksza.
I czy 197 Current_Pending_Sector zawiera cokolwiek.
Jak nie to olac. dysk pozyje bo nie widac aby na cos narzekal.

To ze czasem sektory okazuja sie za slabo zapisane i trzeba realokowac to znany
problem i obejsc go mozna przez robienie backupow.
Czyli zmuszenie dysku aby calego siebie przeczytal. Wtedy te slabe sektory
zaznaczy jako slabe i zrealokuje przy nastepnym zapisie a backup masz na boku.

Wiec jak sie bardzo o niego martwisz to zapisz na niego co tam ma byc, doloz
plik ze smieciem na reszte powierzchni i zrob backup.
Slabe sektory zostana pozaznaczane i wyskocza jako 197 a po kolejnym zapisie
pojawia sie jako 196.

I tyle.

Nie zebym polecal ale mialem pare dyskow co juz na smietnik sie zapowiadaly ale
dalem im sie okazje zreflektowac przez ponowne zapisanie i dzialaja ok juz
kolejne miesiace/lata.
Pod linuxem jest narzedzie https://linux.die.net/man/8/badblocks ktore pozwala
relatywnie nieinwazyjnie przeleciec caly dysk i zapisac/odczytac dane tak aby i
dysk sie pokapowal ze ma slabe sektory i to narzedzie moglo je sobie zaznaczyc
i wykluczyc z uzycia. Ludzie maja do tego awersje ale w praktyce nie jest tak
zle.

Jak bledy odczytu nie rosna i parametr 197 nie wzrasta to dysk jest wlasciwie
jak z fabryki (sporo dyskow nowych ma juz troche realokacji na koncie).