Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] raport smartctl, opinia

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] raport smartctl, opinia
From: pioruns <www@website.com>
Date: Wed, 13 Oct 2021 19:18:48 +0100
On 13/10/2021 18:31, Roman Tyczka wrote:

Mam wadliwy dysk WD RED, od samego początku były z nim problemy, realokacje bloków, itd. Trzymam na nim pierdoły typu filmy, ale ostatnio kopiowałem z niego film i był błąd odczytu, więc postanowiłem go całego zapisać losowymi danymi, żeby zmusić do ponownej realokacji bad sectorów jeśli jeszcze ma gdzie. Potem zapuściłem self-test i teraz mam wyniki, ale potrzebuję, żeby ktoś bardziej obeznany z diagnostyką rzucił okiem i napisał co myśli:

https://pastebin.com/raw/fbnwaL1m

Pierwsze wady juz mial na 2158 godzinach, a wiec rzeczywiscie widac jakies fabryczne defekty czy cos. Mimo tego nadal przepracowal az do obecnych 38147 godzin. Sektorow realokowanych tylko 12 w 10 eventach (a wiec dwa razy bylo po 2 sektory naraz realokowane kolo siebie czy cos). 12 badow to spoko wynik. Degradacja nastepuje u w nim tak:
0 godzin: 0 badow
2158 godzin przepracowane: jakies bady pomiedzy 1 a 11
38147 godzin przepracowane: badow 12

Patrzac na ta trajektorie, nawet zakladajac przepieszona degradacje jego zwiazana z wiekiem, i fakt, ze zeskanowales calosc i teraz ma long test rezultat OK, to ja bym kontynuowal uzywanie jego. Jesli dane sa wazne, to wloz go w RAID1. Masz go w obudowie PC, tak? Jesli to mozliwe, to dodaj mu drugi dysk i zrob RAID1 lub mdadm czy btrfs. Czyli mozesz go pociagnac jeszcze pare lat, ale miej kopie danych gdyby ktoregos dnia sie posypal bardziej. Polecam robic long test co miesiac, on wylapuje takie defekty, jak sam zauwazyles. A takze btrfs scrub, jesli uzywasz Btrfs. Ja u siebie przemielam co jabis czas, ostatni robilem wczoraj:

$ sudo btrfs scrub start -d -B /home

Scrub device /dev/sdd3 (id 1) done
Scrub started:    Tue Oct 12 23:59:55 2021
Duration:         1:28:27
Total to scrub:   744.03GiB
Rate:             138.83MiB/s
Error summary:    no errors found

Scrub device /dev/sde3 (id 2) done
Scrub started:    Tue Oct 12 23:59:55 2021
Duration:         1:30:39
Total to scrub:   744.03GiB
Rate:             135.47MiB/s
Error summary:    no errors found

Scrub device /dev/sdb4 (id 3) done
Scrub started:    Tue Oct 12 23:59:55 2021
Duration:         1:21:22
Total to scrub:   744.03GiB
Rate:             150.87MiB/s
Error summary:    no errors found

Scrub device /dev/sdf4 (id 4) done
Scrub started:    Tue Oct 12 23:59:55 2021
Duration:         1:21:36
Total to scrub:   744.03GiB
Rate:             150.44MiB/s
Error summary:    no errors found

Dbam o dyski, mimo, ze maja pare badow, to z punktu widzenia spojnosci danych wszystko jest idealnie:

$ sudo btrfs device stats /home
[/dev/sdd3].write_io_errs    0
[/dev/sdd3].read_io_errs     0
[/dev/sdd3].flush_io_errs    0
[/dev/sdd3].corruption_errs  0
[/dev/sdd3].generation_errs  0
[/dev/sde3].write_io_errs    0
[/dev/sde3].read_io_errs     0
[/dev/sde3].flush_io_errs    0
[/dev/sde3].corruption_errs  0
[/dev/sde3].generation_errs  0
[/dev/sdb4].write_io_errs    0
[/dev/sdb4].read_io_errs     0
[/dev/sdb4].flush_io_errs    0
[/dev/sdb4].corruption_errs  0
[/dev/sdb4].generation_errs  0
[/dev/sdf4].write_io_errs    0
[/dev/sdf4].read_io_errs     0
[/dev/sdf4].flush_io_errs    0
[/dev/sdf4].corruption_errs  0
[/dev/sdf4].generation_errs  0

A maja one kazdy przepracowany po 23000 godzin.

Jesli masz kupiony, to skanowac Spinritem, mozna to robic nawet przez VMWare czy Virtualbox bez wylaczania maszyny, trzeba tylko dac guestowi dostep bezposredni do /dev/sdc.

--
pozdrawiam,   pioruns