Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Trwalosc dysku SSD vs zaszyfrowana partycja

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Trwalosc dysku SSD vs zaszyfrowana partycja
From: Olaf Frikiov Skiorvensen <Belzebub@invalid.invalid>
Date: Tue, 05 Jan 2021 13:55:31 +0100
Wcale nie przypadkiem, dnia Sun, 3 Jan 2021 14:37:08 +0100
 doszła do mnie wiadomość  <rsskqk.7ug.1@jarod.overmind>
 od Pawel 'Jarod' <PrawdziwyAdresJest@sygnaturka.xx>  :
> [...]
>pamięci" czy
>do 10% wolnego miejsca na partycji czyli po zamontowaniu zaszyfrowanej
>partycji?
>Jeszcze odnośnie samego zakupu. Płytę ma już dość starą (GA-Z97X-Gaming 5) ale
>jest w niej slot M2.
>Czy kupowanie nowego dysku do takiej starszej płyty wiąże się z problemami?
>(na dysku będzie Linux).
>W tej chwili chcę kupić Crucial'a P2 512MB, ale nie jestem do końca przekonany
>czy to dobry wybór, bo
>nie wiem dobrze co się teraz dziej na rynku SSD. Jakieś sugestie?

Trwałość nieco spadnie, pewnie Write Amplification wzrośnie, pytanie o ile,
niektóre
dyski mająparametry SMART pozwalające na wyliczenie WA, jak masz taki, to
wylicz po
pewnym czasie, sam jestem ciekaw ile wyjdzie.

Typowo WA to jakieś dwa do czterech(host wysyła 128KiB a na flash trafia
średnio 256 do
512KiB), starsze dyski na sf2281 miały WA<1(nawet 0.5 widziałem).
Zostawienie pewnej ilości wolnego miejsca(niespartycjonowanego(lub z partycją
bez systemu
plików) i poddanego operacji trim*) może mieć znaczenie, jeśli dysk ma pSLC czy
jakiś
podobny cache i zostanie całkowicie zapełniony, to pSLC zmniejszy się lub
zostanie
wyłączony całkowicie, a wtedy wydajność mocno spadnie, dodatkowo, wolne miejsze
zaczyna
pełnić rolę overprovisioningu.

* jeśli dysk był używany, to dodatkowe, niespartycjonowane miejsce może nie być
puste,
wtedy dobrze jest retrimować to miejsce z Linuksa za pomocą blkdiscard, hdparm
--trim-sector-ranges SektorPoczątkowy:SektorKońcowy lub zrobić dyskowi Secure
Erase.