Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] SATA->IDE i trim

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] SATA->IDE i trim
From: Olaf Frikiov Skiorvensen <Belzebub@invalid.invalid>
Date: Sat, 26 Dec 2020 15:58:51 +0100
Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 26 Dec 2020 15:29:26 +0100
 doszła do mnie wiadomość  <rs7hc8$n3c$1@dont-email.me>
 od heby <heby@poczta.onet.pl>  :

>Chińska, najtańsza przelotka.
>
>Sprawdziłem przed chwilą hdparm -I /dev/sda.
>
>Pokazuje że obsługuje TRIM'a.

Odczytuje to bezpośrednio z dysku.

>Jest jakaś metoda aby sprawdzić statystyki podczas pracy? Tworzę plik,
>usuwam i widzę że cośtam się wolniło w jakimś liczniku?

Jak ma atrybut smart B1 - wear leveling count, to atrybut wzrośnie po wykonaniu
TRIM dla
całego dysku(blkdiscard lub hdparm z opcją --trim-sector-ranges).

Inna metoda, to zapisanie na tym dysku kilku czy kilkunastu plików i
obserwowanie, co się
stanie z ich zawartością po ich skasowaniu, trimcheck tak robi(zapisuje jeden
plik,
kasuje(czekamy kilka minut, w tym czasie dysk odmontować i zostawić na
zasilaniu) po czym
bada, czy sektory zajmowane przez plik są wyzerowane.

Jest bardzo prosta metoda, na pusty dysk kopiuję sporo plików JPG, usuwam,
odczekuję(najlepiej, jak dysk będzie odpięty od systemu ale pod zasilaniem), po
czym
sprawdzam, czy program diskdigger https://diskdigger.org/ potrafi odzyskać
wszystkie
pliki, czy tylko ich część.

No ale nawet, jak test wyjdzie negatywnie(wszystkie pliki odzyskam) to nie
znaczy, że
TRIM nie działa, jak wcześniej pisałem.