Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] RAM jedno i dwustronny

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] RAM jedno i dwustronny
From: pioruns <www@website.com>
Date: Fri, 3 Jul 2020 00:51:33 +0100
On 02/07/2020 21:44, pueblo wrote:
> Wiem, że jest taka właściwość RAM. Czy to można poznać po tych
> parametrach RANKS, BANKS?
> Ostatnio zaglądałem do takiego staruszka z DDR2 i są tam dwa różne modele
> modułów RAM po 1GB. Pojedynczo działają, ale obie na raz nie są wykrywane
> przez bios i windows - widać tylko 1GB. Dziwi mnie to, że przy tym hwinfo
> widzi oba moduły.
> No i jeden ma Ranks:1, Banks:8, drugi Ranks:2, Banks:4 Takie same
> taktowania.
> Który z nich jest jednostronny(wydaje mi się, że ten 1,8), a który dwu?
> [...]

Tak, jednostronne są nadal stabilniejsze do dzisiaj w porównaniu do
dwustronnych. Wystarczy zobaczyć, co się działo przy wydaniu pierwszych
Ryzenów 1xxx, kupowanie RAMu to było jak poszukiwanie świętego Graala,
kość taktowana 3200 a najlepszym wypadku szła 3200 Mhz, w złym 2400, a w
najgorszym w ogóle nie działała na danej płycie głównej ;) Upgrady BIOSu
trwały miesiące jak nie kwartały a i do dzisiaj niektóre płyty główne
się gryzą z dwustronnymi ramami, szczególnie jak zamontujesz 4 kości.

Odpowiadając na twoje pytanie niestety nie wiem jak to wyczytać z
ranks/banks, zobacz fizycznie czy nie ma modułów po dwóch stronach
widocznych.
A żeby rozwiązać twój problem to sprzedaj jedną z kości i kup inną z
neta o identycznym rozstawieniu albo i identyczny model wtedy powinny
działac dwa naraz.

--
pozdrawiam,   pioruns