Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

[PECET] Składanie komputera retro

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: [PECET] Składanie komputera retro
From: Atlantis <marekw1986NOSPAM@wp.pl>
Date: Fri, 5 Jun 2020 08:59:44 +0200
Wpadła mi ostatnio w ręce płyta główna procesorem 486. Udało mi się ją
uruchomić, postanowiłem wiec zbudować w oparciu o nią dosowy komputer
retro. Zdobyłem obudowę AT pasującą klimatem do epiki i zamontowałem
wewnątrz kilka podzespołów, które udało mi się znaleźć w pudle ze
starymi częściami.

Na chwilę obecną system startuje z dyskietki startowej, wykonanej
jeszcze na Windowsie 95, którą także wygrzebałem w jednym ze starych
pudełek.

Docelowo funkcję dysku twardego ma spełniać karta CF 1GB, zamontowana w
przejściówce na "śledziu". Połączenie między złączem IDE na karcie I/O i
przelotką IDE-CF musiałem wykonać w specyficzny sposób. Po pierwsze
zastosowałem osiemdziesięciożyłowy kabel IDE z nowszych komputerów
(tylko taki miałem) - oczywiście konieczne było nawiercenie we wtyczce
brakującego otworu na pin. Po drugie musiałem podłączyć taśmę od drugiej
strony, bo karta I/O i CF znajdują się tuż obok siebie, natomiast CD-ROM
(obecnie niepodłączony) znajduje się dalej i tylko w takiej konfiguracji
może do niego dosięgnąć niebieska wtyczka, normalnie podpinana do płyty
głównej. Czy takie rozwiązanie jest dopuszczalne?

Karta CF jest wykrywana przez BIOS (IDE HDD auto detect) ale z poziomu
dyskietki startowej nie jestem w stanie się do niego dostać. Próba
zmiany aktywnego dysku na C: albo wykonania FORMAT C: powoduje zwraca
komunikat "Nieprawidłowe określenie dysku".

Nie jestem też w stanie sformatować go przez FDISK - niby wykrywa dysk
większy niż 512MB i pyta, czy włączyć obsługę dużych dysków, jednak
próba utworzenia aktywnej partycji kończy się komunikatem, że konieczne
jest ponowne uruchomienie systemu Windows...

Ktoś może mi powiedzieć w jaki sposób zainstalować DOS-a na tym
komputerze? FreeDOS niestety nie daje już możliwości instalacji z samych
dyskietek... :)