Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

[PECET] Naprawa zrzutów emmc

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: [PECET] Naprawa zrzutów emmc
From: Sebastian Biały <heby@poczta.onet.pl>
Date: Mon, 21 Jan 2019 16:21:28 +0100
Cześć.

Taka sytuacja: jest PC w postaci tabletu z pamięcią flash emmc na bazie windowsa.

Pamięć chciałbym sobie zarchiwizować zanim zacznę instalacje czegoś innego bądź testy.

Tablet, jak to tablet, ma bios pisany przez imbecyli. Sprowadza się do tego że da się uruchmić tylko system operacyjny z 32 bitowym efi. Na szczęscie kilka linuxów jak Debian 9 takowe ma jeszcze łaskawie dodawane. W razie czego jest też grub super disc.

Tak czy inaczej bootuje konsolowego linuxa i dostaje dostęp do /dev/mmcblk1

To jest dokładnie 16GB danych które dumpuje do pliku.

Robie to kilka razy i okazuje się że mam pojedyncze błedy odczytu. Konkretnie co kilkanascie MB przestawiany jest bit numer 3 w bajcie. Nie ma znaczenia w którą stronę, wydaje się też że nie ma znaczenia też jakie wartości mają sąsiednie bity. Jest bit flip raz na jakiś czas.

Zrzuciłem kilka takich plików i rozkład tych zmian rokuje nadzieje że mógłbym podejśc do sprawy statystycznie: jeśli danym bit w każdym z dumpów ma 1 za wyjątkiem jednego, "to ma 1". Itd.

Ufff...

Teraz pytanie: jest jakaś apliakcja która zautomatyzuje mi takie porównanie kilku raw dumpów? Mogę ją wyrzeźbić w pythonie, ale specyfika problemu powoduje że to nie jest takie super trywialne z powodu wydajności czytania wielu plików. Zanim odpale pythona zapytam czy ktoś zna gotowca? Przydało by się na zaś. ddrescue wydaje mi się nie potrafi robić tego w locie.

Druga sprawa: być może te bitflipy pochodzą ze sterownika mmcblk linuxa. Aby to sprawdzić chciałbym odpalić inny OS, pewnie windwos i w nim zrzucić *raw* całośc pamięci emmc. To oznacza że musze mieć bootowalny windows + jakiś soft. Z gory informuje że ze względu na kiepską kompatybilnośc z PC BartsPE nie działa a Gandalf's odpala się do połowy i chyba mu brakuje pamięci. Mam jeszcze jakąs opcję? Jest mi to potrzebne aby wykluczyć uszkodzenie samej pamięci flash.