Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Dysk NVMe

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Dysk NVMe
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Wed, 16 Jan 2019 00:17:35 +0100

"ww" 5c3e2922$0$493$65785112@news.neostrada.pl

Już pytałem. H97 nie obsługuje NVMe i nie będzie :) Ale nie powiedzieli
czy to się tyczy tylko złącza M.2 czy również PCIe+adapter :) Z pewnych
guglowań wynika że jest różnica.

Mój B85 też miał nie obsługiwać a jednak jakąś obsługę w BIOSIE dostał.

Mój Acera też miał nie obsługiwać? Wg Supportu Acera nie obsługuje,
choć ja korzystam z NVMe na PCIe -- tyle tylko, że mam do dyspozycji
tylko 2 linie PCIe, nie zaś (co oferuje Evo 970) 4 linie PCIe.

Bootuje, ale na razie ;) tylko Legacy/MBR, jako że nie mam motywacji
na wejście w UEFI/GPT. Co więcej -- chyba HDD też przestawię na MBR,
ale najpierw wszystko gdzieś zrzucę/zbakapuję na wszelki wypadek.

Potem miał niby obsługiwać ale bez możliwości bootowania. Okazało się, że jednak bootuje ALE na początkowym etapie windows (akurat 7) kraszuje

U mnie od początku OK, ale na W10 -- W10 ma swe sterowniki.
Inna sprawa, że po kilku dniach bezproblemowego używania
dorzuciłem sterowniki, chyba Samsunga, czym zmontowałem
kaszankę/sieczkę, którą uporządkowałem. :)

na 15 różnych sposobów. Bity tydzień nad tym siedziałem i kiedy już
miałem iść dysk oddać (specjalnie zamówiłem przez internet) to nagle ruszył. Musiałem zainstalować windows 10, potem windows 7, zostawić
partycję managera rozruchu z 10 a potem tego win 10 usunąć i rozszerzyć
partycję win 7.

Miałem na Evo przez chwilę te dodatkowe partycje, ale z nich zrezygnowałem.
Tę malutką mam nadal, ale nie używam -- trzymam na wypadek wejścia w UEFI.
Wczoraj KomputerŚwiat (czy coś podobnego) dawało EasyUEFI za free -- zapewne
ze stajni tej samej, co EasyBCD. Z EasyBCD (z wielu wersji) korzystam od wielu
lat (od jesieni 2010, kiedy to nabyłem netbook z W7Starterem) i jestem
zadowolony.

Jednym słowem nie zazdroszczę. Internety często mówią głupoty albo nic nie
mówią.

Wg mnie internety mówią mądrzej niż Supporty.

-=-

Aby było jaśniej:

- 1.8 GB/s I/O (tego SATA nie oferuje)
- wszelkie programy (w tym i Samsunga) mówią o PCIex2 i NVMe
- chyba 200 kIOPSów (tego AHCI nie oferuje)

Nie chcę SSD maltretować, bo programy testujące zżerają niemiłosiernie TBW.
Mierzyłem różnym softem, w tym softem Samsunga i 'AS SSD Benchmark'.

[już dziś czytałem, że partycje są w dupie -- stąd
zapewne nazwa 'AS SSD...' -- człowiek uczy się całe życie...]

Snapy mogę postawić, jeśli ktoś chce pooglądać.
Konwersację z Supportem Acera -- także, o ile RODO nie przeszkadza. ;)

-=-

Odpalanie 64W10 z HDD zdaje się teraz makabreską...

--