Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Laptop z jakim procesorem?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Laptop z jakim procesorem?
From: Olaf Frikiov Skiorvensen <Belzebub@invalid.invalid>
Date: Sat, 03 Nov 2018 12:08:50 +0100
Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 3 Nov 2018 09:23:32 +0100
 doszła do mnie wiadomość  <5bdd5af0$0$522$65785112@news.neostrada.pl>
od "Adam" <A@dam.com.pl>  :
>Przejrzałem już trochę ofert i pojawiają się w nich
>pewne oznaczenia.
>Chciałbym zapytać jaki one mają wpływ przede
>wszystkim na szybkość laptopa
>1) liczba GHz - oznacza chyba liczbę rdzeni - jakie to
>    ma znaczenie dla szybkości

To częstotliwość taktowania rdzeni(nie ich liczba).
Ta częstotliwość jest zmienna, skacze sobie przykładowo od podstawowej
do turbo, jak rdzeń jest obciążony, to pracuje w turbo, jak nie, to
spoada mu taktowanie(oszczędność energii).
I tu są pewne niuanse, procesor pilnuje poboru mocy, np max 35W,
wylkucza to jednoczesną pracę wszystkich(obciążonych) rdzeni w max
turbo, w tym wypadku, przykładowo, tylko jeden będzie pracował z
maksymalnym taktowaniem, reszta z mniejszym o 200-300 MHz lub spadnie
taktowanie wszystkim(obciążonym) rdzeniom do jednakowego poziomu.
rzykład: https://pclab.pl/art79001-4.html

Dla czterordzeniowca może to wyglądać tak:

1 obciążony - taktowanie 3.7/2.0/2.0/2.0
2 obciążone - taktowanie 3.5/3.5/2.0/2.0
3 obciążone - taktowanie 3.3/3.3/3.3/2.0
4 obciążone - taktowanie 3.0/3.0/3.0/3.0

To wszystko znajdziesz w sieci na witrynach z testami wydajności(albo
i nie znajdziesz, bo tester miał to w dupie).

Dodatkowo, taki rdzeń może realizować HT(hyper-threating), polega to
na tym, że taki rdzeń zostaje "podzielony" na dwa rdzenie wirtualne, i
zamiast jednego wątku obsługuje dwa(w konsumenckich procesorach, w
serwerowych nawet 4 i więcej), może to mieć spory wpływ na
wydajność(częściej pozytywny, ale w niektórych wypadkach negatywny).
https://pl.wikipedia.org/wiki/Hyper-threading

> 2) generacja - przy IntelCore pojawia się informacja
>     o generacji 5, 7, 8 - pytanie podobne, jakie to ma
>     znaczenie dla szybkości. Domyślam się, że im wyższa
>     generacja tym laptop jest nowocześniejszy i dłużej takim
>     pozostanie, ale jak to się przekłada na szybkość teraz.
>     Ktoś, chyba pisząc o porównaniu procesorów tych
>     samych generacji, wspomniał coś o pierwszej cyfrze
>     w oznaczeniu procesora - nie mogę teraz tego znaleźć.
>     Jakie to ma znaczenie (dla użytkownika)?

Nowsza generacja ma wyższy numerek, teoretycznie im nowsza, tym
bardziej wydajna i energooszczędna.

Co do oznaczeń i3/i5/i7, im wyższy numerek, tym wydajniejszy procesor
danej generacji(więcej pamięci cache, tryb HT, turbo, szybsze
taktowanie).
I przykładowo:
i3 - dwa rdzenie fizyczne(mało cache, wolniejsze taktowanie, nie ma HT
i turbo)
i5 - cztery rdzenie fizyczne(więcej cache, większe taktowanie, tryb
turbo)
i7 - cztery rdzenie fizyczne z HT(największe taktowanie, turbo,
widziany przez system jako osiem rdzeni).

Najlepiej poszukać opisu danego procesora na witrynie Intela, przykład
dla procesora Core-i7-3720QM
https://ark.intel.com/pl/products/64891/Intel-Core-i7-3720QM-Processor-6M-Cache-up-to-3-60-GHz-

>Ponadto niektóre laptopy są wyposażone w ekran dotykowy,
>w tym jeden z procesorem Ryzen, o którym wspominał
>Kol. pueblo. Przy jakich zastosowaniach ekran dotykowy może
>być lepszy od tradycyjnego?

Może być wygodny w pewnych sytuacjach, dla mnie osobiście nie jest
potrzebny do niczego.

>Marzy mi się zakup takiego laptopa, o którym potem mógłbym
>powiedzieć, że chodzi jak burza, oczywiście za rozsądną cenę. :-)

Za rozsądną cenę to tylko poleasingowe, czasem można wyszperać dobre
modele, nawet mało zniszczone.