Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Karta sieciowa

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Karta sieciowa
From: TurboPascal <turbopascal60@gmail.com>
Date: Mon, 9 Nov 2015 16:58:08 -0800 (PST)
Ja mam internet 100/10 Mb/s. Zrobiłem test na stronie UPC:
Komp z kartą 100 Mb/s:         90.5/9.1 Mb/s
Komp z kartą 1 Gigabit/s:      99.1/9.9 Mb/s
Komp z WiFi na USB 150 Mb/s:   75.5/7.5 Mb/s

> A mnie połączenie nie dochodzi nawet do 100 mb/sek. czyli
> jestem tak jakby okiwana.

Wszystko zależy od tego, jak bardzo to połączenie nie dochodzi do 100 Mb/s.
Dodatkowo prędkość odbioru może co najwyżej dorównać prędkości wysyłania, a ta
jest często naprawdę niewielka. Wszystko jest projektowane na przeciętne
warunki eksploatacyjne - nawet na wielopasmowych autostradach w szczycie
urlopowym tworzą się gigantyczne korki, a telefonia komórkowa nie daje sobie
rady w Nowy Rok. Pomiar prędkości internetu dał mi wyniki zbliżone do
maksymalnych dzięki temu, że byłem zapewne jedynym, który to sprawdzał.
Dodatkowo, z uwagi na późną porę, w mojej najbliższej okolicy obciążenie
internetu też jest niewielkie.

> Czy warto dokupić kartę sięciową 1 GB do starego (ale jarego) komputera?
> Gdzie się taką kartę dodatkową wkłada i czy można dołozyć, a tę starą
> wyłączyć? Czy opłaca się wywalać na drugą kartę pieniądze?

Karta sieciowa tzw. Gigabit na PCI kosztuje ok. 20 - 40 zł. Montaż jest
niezwykle prosty - śrubokrętem krzyżakowym odkręcamy ściankę obudowy i blaszkę
przynależną do gniazda PCI (koloru białego), w które wciskamy kartę. Należy
wspomnieć, że są obudowy, do których śrubokręt/wkrętak jest niepotrzebny -
wystarczą zręczne palce. Skręcamy i karta powinna automatycznie sama się
zainstalować w Windows. Niepotrzebną kartę 100 Mb/s można wyłączyć/zablokować w
tzw. BIOSie i/lub w menedżerze urządzeń, aczkolwiek nie jest to konieczne.
Koszt jak widać niewielki, montaż niezwykle prosty, ale korzyść nie będzie
rewelacyjna (chyba, że UPC zwiększy prędkość do 200 Mb/s, co pewnie niedługo
nastąpi).