On 2015-05-28 14:10, ww wrote:
Tak by było, gdyby enkoder, czujnik, napęd i dysze były w osi ruchu
karetki. Niestety tak nie jest - chyba we wszystkich karetkach, jakie
widziałem, enkoder (i czujnik, i napęd) są powyżej, a dysze poniżej
tej osi. Luz na osi powoduje więc, że zależnie od kierunku ruchu
karetki czujnik będzie się przesuwał raz w jedną, raz w drugą stronę,
a dysze (które w dodatku będą pluły pod zmieniającym się kątem)
w przeciwną niż czujnik.
To racja. Chociaż nie wiem jaka jest odległość dysz od papieru i czy
faktycznie to przesunięcie może być zauważalne.
Zdrowe oko, z odległości "normalnego widzenia", czyli z 30÷40cm bez
trudu dostrzeże przesunięcie o 0,1mm. Odległość dysz od papieru
jest kilka/kilkanaście razy większa.
Przy czym przesunięcie
powinno być chyba stałe niezależnie od koloru.
Tak by się mogło wydawać, dlatego że wszystkie głowice jadą na jednym
wózku, tworząc z nim niejako całość. Ponieważ wózek na ogół ma
łożyska ślizgowe na końcach, a głowice ustawione są szeregowo między
nimi, to w przypadku gdy luzy na jednym końcu będą mniejsze,
przesunięcie dla głowicy znajdującej się najbliżej tego końca będzie
mniej widoczne, niż dla głowicy na drugim końcu karetki.
--
mrg
|