Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

[PECET] Gigabyte GA-990FXA-UD5, GA-990FXA-UD3 i pamięci GoodRAM - pójdzi

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: [PECET] Gigabyte GA-990FXA-UD5, GA-990FXA-UD3 i pamięci GoodRAM - pójdzie?
From: "jedrek" <jedrek@spamiak.2>
Date: Tue, 17 Feb 2015 11:16:50 +0100
Czy płyty AM3+ Gigabyte GA-990FXA-xx pracują dobrze z pamięciami DDR3 RAM
GoodRAM?
Przymierzam się do np. takich:
http://allegro.pl/goodram-ddr3-play-8192gb-pc1866-2-x-4gb-red-cl9-i5087315534.html
Nie widzę jakiś większych różnic (a graczem nie jestem więc jeden punkt na którymś z czasów zapewne dla mnie będzie niezauważalny gołym okiem) między kolorami niebieskie, czerwone, czarne, srebrne.

Jeżeli są to pamięci, które wyśmienicie będą się dogadywać to chętnie w tej samej grupie poszukałbym obsady 2x8GB.

Chodzi mi po prostu o pamięć, którą wstawiam i BIOS na automacie sobie ją
ustawia, nie kombinuję nic w ręcznej konfiguracji, nie podkręcam, po prostu
zapominam, że jest, bo ma być stabilna.
Bo jak czytam niektóre historie to jestem przerażony, że nie widzą się, że nie wstaje płyta, itd ;) Gdybym był pracownikiem serwisu to bym sobie na próbę wziął worek pamięci i sam przetestował które gadają najlepiej z tymi płytami i nie robią problemów. A tak nabędzie człowiek RAM rozpakuje i nikt juz rozpakowanego nie przyjmie jako zwrot.

Zakładam, że ta pamięć przewidziania do taktowania 1866MHz nie będzie miała
problemu zejść z taktem do 1066MHz jaki jest przewidziany do starszych
procesorów AM3 z gatunku Athlon II X2 280? Bo jak piszą ludzie 1066MHz to max dla tej rodziny i wyższych taktów kontroler wbudowany w ten CPU nie obsługuje. Stąd też konieczność z automatu, że BIOS ustawić ją będzie chciał na 1066MHz. Inni zalecają obsadę pamięciami max 1600MHz. Zakładam, że dotyczy to tylko konfliktowych produktów, bo przecież obniżenie szybkości działania pamięci nie jest jakimś szokiem dla pamięci ;) Jeszcze za czasów wiekowych już dziś płyt z lat 90 gdzie takowanie pamieci było 100MHz wstawiało się nowsze kości 166MHz i wszystko śmigało na zadanym niższym 100MHz.
Będzie tu jakiś problem?

Później przewiduję wstawienie jakiegoś CPU AM3+ więc byłby to okres
przejściowy na zaniżonym takcie.

Czytam
http://forum.benchmark.pl/topic/12432-testy-pamieci-goodram-na-plytach-gigabyte/
że nie powinno być problemu.

Przeczytałem też, że np. Kingston HyperX DDR3 niektórym sprawiał problemy.
Sam na starych płytach AM2 mam zwykły Kingstony i tam śmiga wszystko od lat bez zająknięcia na automacie. O tych HiperX ludzie nie mają dobrych opinii, że to są przekombinowane pamięci. Twierdzą, że prędzej Kingston nie wstanie niż GoodRam (?) W jednym z opisów czytałem, że wstawiona pamięć 1866MHz Kingstona miała problem gdy płyta próbowała ją ściągać na
niższe takty 1333MHz z automatu i nie wstawała.

Kingston oczywiście do płyt z tematu zatwierdza cały
stos RAM-ów i teoretycznie także one powinny gadać bez zająknięcia:
http://www.kingston.com/pl/memory/search?DeviceType=7&Mfr=GIG&Line=GA-990FXA-UD5&Model=71901

Oczywiście lista referencyjnych pamięci
http://download.gigabyte.eu/FileList/Memory/memory_ga-990fxa-ud5.pdf,
http://download.gigabyte.eu/FileList/Memory/memory_ga-990fxa-ud3.pdf
niewiele wnosi, bo tworzona kilka lat temu i wielu tam nie sprawdzono, bo ich jeszcze nie było.

Nie do końca rozumiem też na tych listach referencyjnych zapis:

"Only one DIMM per channel is supported for DDR3-1866MHz and higher speed as using an AM3+ CPU"

Z dosłownego tłumaczenie nie do końca dla mnie wynika o co chodzi.
Czyli co dla pamięci 1866MHz można obsadzić tylko jedno złącze czy jak?
Oczywiste, że tylko CPU AM3+ obługują dopiero 1866MHz. Wszystkie starsze CPU automatycznie będą wystawiać niższy takt. Może mi to ktoś łopatoligcznie wytłumaczyć?