Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

[PECET] Temperatura procesora - czy komputerowi nie za gorąco?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: [PECET] Temperatura procesora - czy komputerowi nie za gorąco?
From: Krystek <spamtrap@krystek.art.pl>
Date: Mon, 17 Jun 2013 23:30:10 +0200
Mam sobie ja takiego pacjenta: Fujitsu-SIEMENS Esprimo C5730 (<http://uk.ts.fujitsu.com/rl/servicesupport/techsupport/professionalpc/ESPRIMO/C/EsprimoC5730.htm>) z procesorem Intel Dual-Core E5200 2,5GHz (taktowany automatycznie do 2,5, napięcie ustawione na sztywno - 1,25V).

Jakiś czas temu postanowiłem, że go w środku wyczyszczę, odkurzę. Od roku nie była otwierana obudowa, więc tym bardziej chciałem sprawdzić ile tam kurzu w środku może być.

Okazało się, że zakurzenie i zapylenie było minimalnie. Podczas odkurzania pokoju z komputerem staram się i z przedniego panelu, z otworów dopływowych do głównego wentylatora oraz z wentylatora z tyłu, z zasilacza odessać trochę kurzu.

Podczas odkurzania wnętrza komputera lekko nagiąłem listki radiatora, gdy włożyłem cienką rurkę odkurzacza pomiędzy radiator a wentylator, by zassać z niego kurz. Po tym jak wyjąłem odkurzaczową rurkę listki z powrotem odgięły się na swoje miejsce. Jednak boję się, czy przypadkiem nie odkleiłem trochę, nie naruszyłem warstwy termoprzewodzącej na spodzie radiatora. Nie było to mocne nagięcie tą rurą, raczej jak mocniejsze palcem, ale nie aż tak, żeby się odkształciło. Sam radiator przykręcony jest czterema solidnymi śrubami. Niepewność jednak pozostała.

W każdym razie zrobiłem testy obciążenia i temperatury rdzeni. W trybie idle mam 44 stopnie Celsjusza na każdym z rdzeni, przy obciążeniu od 5 do 35 temperatura skacze do 47 stopni na rdzeń (tak mi teraz Core Info podaje), powyżej mam od 50 w górę. Przy stress teście OCCT Pierestroika na 100% obciążeniu temperatura dochodziło do 65%. HWMonitor pokazuje mi również temperaturę dysku twardego - 41 stopni Celsjusza.

I teraz pytanie: czy mam się bać tych temperatur? Sprzęt nie jest podkręcany, konstrukcja widoczna jak na podanym wyżej linku - wentylator główny wydmuchuje powietrze znad radiatora i podaje go pod spodem, pod dyskiem twardym (wydmuchując przy okazji i jego ciepło) przez otwory z tyłu obudowy na zewnątrz.

Więc teraz zastanawiam się, czy odkręcać radiator, odczepiać od procesora, czyścić i nakładać nową pastę. Chciałbym tego uniknąć, bo nie mam wprawy w takich zabiegach i boję się o uszkodzenie podczas odczepiania radiatora od procesora. Bawić się w to, czy zostawić tak, jak jest?

K.

--
http://www.krystek.art.pl/