Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Pentium 4 HT 3,2GHz

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Pentium 4 HT 3,2GHz
From: Przemysław Ryk <przemyslaw.ryk@gmail.com>
Date: Sat, 8 Jun 2013 01:05:09 +0200
Dnia Sat, 08 Jun 2013 00:42:28 +0200, BartekK napisał(a):

> Tfu oczywiście miało być "grzanie zależy od obciążenia"

IMVHO w obecnych procesorach - i owszem. Gdyż obciążone podwyższają
taktowanie, włączają nieużywane jednostki. W czasach Pentium 4 procesor
pracował ze stałym taktowaniem, żaden moduł AFAIR wyłączany nie był.

> Jeśli ma stałe zasilanie, i stały zegar główny - to teoretycznie
> powinien pobierać stałą energię, ale tak nie jest - fizycznie energia w
> układach cmos jest zużywana na przełączanie tranzystorów/bramek, ale
> wcale nie jest tak, że wszystkie przełączają się w takt zegara - gdy
> jest mniejsze obciążenie, układ "więcej NOPuje", mniej wykonuje rotacji
> zawartości cache itd - to powoduje statystycznie mniej przełączeń
> pojedynczych tranzystorów procesora, i mniejszą wydzieloną energię.

Niemniej jednak - skok temperatur między układem tego typu, pod obciążeniem
i bez niego, będzie niższy niż w układzie, w którym wyłączane są nieużywane
bloki, a takowanie redukowane. Z tym się chyba zgodzisz? :)

[ Oo… to teraz jeszcze będziesz strajkować głodowo, tak? Nie myśl sobie,   ]
[ że mnie to rusza… w ogóle mne to nie rusza! NO ZJEDZ TEGO BANANA!!!      ]
[                                              (Król Julian, „Madagaskar”) ]