Dziwna sprawa z praca dysku.

Autor: Angus <angus48_at_wp.pl>
Data: Fri, 12 Apr 2013 20:02:24 +0200

Mam w swoim starym kompie (Athlon XP 2800+, płyta główna - ABit-An7
zainstalowany system Windows XP. W kompie są dwa HDD - jeden Western
Digital WDC WD2500AAKS-00WWPA0 - 250 GB na złączu SATA i drugi dodatkowy
dysk MAXTOR 6L060J3 60GB na złączu IDE.
Od jakiegoś czasu ten WDC strasznie wolno mi działa przy kopiowaniu plików
z jednej na drugą partycję na tym samym dysku. Transfer przy kopiowaniu
dochodzi do 400kB/s!!! Dla mnie to śmieszne, bo wcześniej twardziel działał
z prędkościami około 22000 kB/s. Ten Maxtor na złączu IDE jest teraz o
wiele szybszy. Najpierw sprawdziłem chkdsk-em. Zero błędów. Póżniej
ściągnąłem program do analizy pracy twardziela z firmy WD. Nic nie pokazał.
Programy diagnozujące typu SiSoft Sandra i Everest też nic nie pokazują.
Natomiast zastanawia mnie jedna sprawa. Jak wejdę w menedżera urządzeń, mam
tam dwa kontrolery urządzeń SCSI i RAID. Silicon Image SiL 3112 SATARaid
Controller, który z tego co od dawna wiem, kontroluje pracę dysków SATA na
moim kompie i coś takiego jak ANTJDI2P IDE Controller. Co to jest?
Nadmieniam, że za pracę Maxtora odpowiada według mnie kontroler IDE
ATA/ATAPI - NVIDIA nForce2 ATA Controller.
Dodatkowo wchodząc we właściwości poszczególnych kontrolerów dostaję takie
coś:
- przy wchodzeniu we właściwości NVIDIA nForce2 ATA Controller (ten od
Maxtora) na zakładce Primary Channel (do którego podłączony jest ten
Maxtor) są aktywne przełączniki Read/Write caching.
- przy wejściu we właściwości Silicon Image Sil 3112 SATARaid Controller
nie ma w ogóle zakładek o kanałach ale na zakładce Device Info jest ten mój
nieszczęsny dysk WDC i pisze jak byk, że Write Cache - DISABLED!!!
W BIOS-ie nie mam żadnej opcji odpowiadającej za pracę dysku SATA.
Co z tym robić? Walnięty jest dysk, czy wystarczy przeinstalowanie systemu?
A może odpowiada za to jakiś program? Bo w tym samym menedżerze urządzeń w
stacjach dysków CD-ROM mam też jakąś dziwną pozycję. Jest prawdziwy CD-ROM
SATA TSSTcorp CDDVDW SH-222BB SCSI CdRom Device i znów jakiś potworek,
który nie wiem czym jest: DGBYN XU345AZ SCSI CdRom Device!

--
Pozdrawiam
angus48_at_wp.pl