Re: Dobry zasilacz

Autor: Marek <precz_at_spamowi.com>
Data: Wed, 10 Apr 2013 20:39:54 +0200

W dniu 2013-04-10 10:11, Andrzej Lawa pisze:

> Polemizowałbym. To się już bardziej czuje jak słyszy.

http://pl.wikipedia.org/wiki/D%C5%BAwi%C4%99k

"Dźwięk – wrażenie słuchowe, spowodowane falą akustyczną rozchodzącą się
w ośrodku sprężystym (ciele stałym, cieczy, gazie). Częstotliwości fal,
które są słyszalne dla człowieka, zawarte są w paśmie między wartościami
granicznymi od ok. 16 Hz do ok. 20 kHz."

Taka jest definicja. 20kHz w ogóle się nie czuje i niekoniecznie słyszy :-D

> Jak dla to oznacza zbyt mocne podbicie niskich dźwięków.

Doprawdy? A czy kiedykolwiek sprawdzałeś czy zwykła perkusja w domu nie
wywoła przypadkiem identycznych efektów? :-D To dokładnie niczego nie
oznacza. Mocny basowy impuls wywoła podobny efekt niezależnie od źródła.

A teraz konkretny przypadek: ten sam głośnik wbudowany w kolumnę
zrobioną z drewna, stojącą na igłach na podłodze nie wywoła takich
efektów jak głośnik wbudowany w beton (lub jeszcze lepiej: w konstrukcję
budynku - ja zastosowałem takie rozwiązanie) - zakładając, że objętość
akustyczna i kształt obu zestawów jest identyczny. Pasmo przenoszenia
jest zbliżone a efekt zupełnie inny. A dlaczego? Bo drewniana skrzynka
robi za swego rodzaju "amortyzator" w dodatku przygrywajÄ…cy swoimi
własnymi rezonansami - ale to już inny temat. Sztywna, masywna
konstrukcja obudowy daje mega kopa w sensie "impulsu" niskotonowego.
Wtedy bardzo wyraźnie słychać różnicę pomiędzy zastosowaniem w zwrotnicy
cewki z drutem 0.8 kontra 1.6mm. W obudowie drewnianej nie słyszałem
żadnej różnicy bo i tak wszystko było "zmiękczane".

Do tego jeśli głośnik nie jest od konstrukcji budynku oddzielony - no to
niesie po murach. Tak więc przy tej samej charakterystyce
częstotliwościowej możesz uzyskać zupełnie inne odczucia.

> http://ars.userfriendly.org/cartoons/?id=20010514
>
> :D

--
Pozdrawiam