Re: Temperatura HDD

Autor: Eneuel Leszek Ciszewski <prosze_at_czytac.fontem.lucida.console>
Data: Tue, 9 Apr 2013 00:22:42 +0200

"Olaf Frikiof Skiorvensen" jh76m8h7krik2pl104cgp9kv32a0bjotkl_at_4ax.com

> Ja znam rozwiązanie twoich problemów.
> Kup sobie laptopa, który nie gotuje dysków, tak, są takie.
> A tego swojego starego laptopa

Notebook ma raptem:

 () jedno widoczne gołym okiem pęknięcie obudowy
 () zalaną wewnątrz matrycę
 () choć pourazowe, to jednak nadal sprawne gniazdka USB
 () klawiaturę niemal cała, jeno spacja jest zszywana
 () akumulator wytrzymujący kilka minut
 () słabiuteńką kartę grafiki; oddzielną, dedykowaną,
    Ati/Radeon/AMD, ale słabiuteńką
 () 2 GiB RAMki DDR2

za to ma

 () całkiem szybki CPU
 () ogólnie dobrą/wytrzymałą konstrukcję mechaniczną
 () sprawne gniazdko SDHC (stale/zazwyczaj tam jest włożona
    karta z dwiema partycjami; w razie startowania notebooka
    z tej karty mam widoczną systemową partycję DOSową
    z partycjonerem, natomiast w czasie zwykłej pracy
    mam widoczną pozostałą partycję z danymi)
 () na słocie Express ma USB3 i eSATA, z tym, że
    eSATA nie rozwija podniebnych szybkości; nie
    wiem, jak jest z USB3, bo nie mam dysków z USB3...

To ostanie sprawia, że WXP nie chce się hibernować, zatem notebook
jest usypiany. Obecny dysk ma ponad 7 tysięcy godzin pracy (czyli
pracuje około 2 godzin dziennie) i mniej więcej tyle samo cykli
włączenia/wyłączenia. Komputer bardzo często był uderzany, często
był noszony -- raczej niezbyt delikatnie, bardzo dużo godzin
przepracował w łóżku, czyli miał zatkane otwory wentylacyjne...

Ale (wbrew pozorom) najgorsze są warunki ,,normalne'' -- gdy komputer
znajduje się na zwykłym, drewnianym stole szalejący dysk rozgrzewa się
bez trudu do temperatury 55 stopni Celsjusza -- aby zmniejszyć temperaturę,
można komputer postawić na jakimś podwyższeniu -- odsunąć od stołu. Obecnie
są 2 BadBlocki (złośliwie szukając można znaleźć ponad 6 tysięcy w 2 grupach,
ale te 2 są krytyczne) i oba powstały na partycjach systemowych. Obecnie
te miejsca są wyizolowane i z dyskiem nie mam trudności. Wkrótce zamierzam
dysk potraktować oprogramowaniem Seagate i zobaczyć, co sam Seagate o tym
dysku myśli.

--
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'