Re: Jak przenieść RAID 0 ?

Autor: Michal <snunkiawnev_at_dunflimblag.mailexpire.com>
Data: Mon, 25 Feb 2013 12:21:58 +0100

W dniu 2013-02-25 09:50, Andrzej Lawa pisze:

> Umm... RAID-0? Dane ci niemiłe?

Powtarzanie pierdół. Od bezpieczeństwa danych są backupy (system, danych
itp. na innych nośnikach, w chmurze itp - nie w jednym egzemplarzu kopii
zapasowej. Zresztą - używasz HDD czy SSD? Dane Ci nie miłe? Też padają,
podobnie jak RAID na nich oparty. Twardziele co nie robią backupów,
powinni przerzucić się na kamienne tablice i pismo klinowe.
Dwa to, że host RAID, w tym RAID0 jest na dziś stosunkowo odporny.
Przerabiałem to w praktyce, w ciągu ostatniego roku jedna z 6 taśm SATA
okazała się uszkodzona, powodując znikanie macierzy z systemu w trakcie
pracy, resety z odcinaniem zasilania do wszystkich 6 napędów, nawet w
trakcie pracy/opóźnonego zapisu. Dane zbackupowane i stawiałem na awarię
kontrolera na mobo albo zasilacza, bo niektóre urządzenia USB też
dziwnie się zachowywały (w końcu za nie odpowiada ten sam chipset),
ewnetualnie problemy z zasilaczem z 2 mocnymi liniami 12V, ale
stosunkowo słabą 5V (jednak bez przesady by nie mogła uciągnąć kilku
HDD). Okazało się jednak, że chińczyk dla dodatkowego 0,01$ potrafi
spier*ć nawet najprostszą rzecz. Wymieniane były taśmy - od
standardowych czerownych bez zatrzasków, na żółte kątowe i proste z
zatrzaskami + firmowe czarne Asusa od mobo. Pomogło dopiero dokupienie w
miejsce żółtej zatrzaskowej kolejnej czarnej zatrzaskowej od Asrocka
(dostawca pewnie ten sam co Asus) i ustało jak ręką odjął. Potem
sprawdzałem specjalnie taśmy nawet pod lupą - zero uszkodzeń mechanicznych.
Tak więc tam macierz naprawdę sporo przeszła - więcej niż powinna i na
przestrzeni roku i niezliczonych resetów, w tym w trakcie pracy zero
problemów, nie licząc dopychania taśm. A że któryś dysk może paść - tak
samo jak może paść HDD nie spięty w żaden RAID, a robienie w domowych
warunkach RAID1, 5 czy 10 to IMHO przesada w większości zastosowań - od
tego są backupy, a RAID w domu robi się zazwyczaj by zwiększyć liniowy
transfer danych, wspierając go małym SSD na system. Tak - to teraz będę
miał już co najmniej 2 obozy wrzeszczących wrogów - przeciwników RAID
i SSD jednocześnie :>

> To po pierwsze. Po drugie aby być w temacie grupy musiałby to być RAID
> sprzętowy - a wtedy po prostu przekładasz kontroler razem z dyskami i
> voila.

W warunkach domowych RAID sprzętowy - bez sensu, zresztą nie ma na rynku
praktycznie rozwiązań na PCI-E za rozsądne pieniądze do robienia RAID.
Zamiast powtarzać ogólniki daj link do sensownego rozwiązania :>
Przy współczesnych CPU wielordzeniowych po ~4GHz narzut RAID0 jest
znikomy, a RAID5/10 nikt praktycznie nie robi w warunkach domowych. Host
RAID wypełnił tą lukę i tu spisuje się nieźle - największa jego wada to
właśnie problemy z przenoszeniem danych, ale to na szczęście robi się
stosunkowo rzadko.

> W przeciwnym przypadku - spytaj się na właściwej grupie.

        Teraz to Ty go odsyÅ‚asz na niewÅ‚aÅ›ciwÄ… grupÄ™. Co innego gdyby pytaÅ‚ o
LVM pod windows czy PRAWDZIWY soft RAID robiony pod linuksem itp. (czyli
przez system jako taki). Ale on pyta o host-RAID, różniący się od
pełnego sprzętowego głównie tym, że nie ma dedykowanego DSP. Odsyłanie
takiej osoby na inną grupę jest w tej sytuacji tak samo niewłaściwe jak
przy problemach z takÄ… np: AudigySE/Extreme Audio, host-based modemami
itp. - wszystkim co wykorzystuje CPU zamiast odrębnego DSP, które przy
dzisiejszych mocach wielordzeniowych CPU powoli stajÄ… siÄ™ rozwiÄ…zaniami
typowo profesjonalnymi, w czym zresztÄ… MS "pomaga" jak w przypadku
zabicia stosu dźwięku w NT do 6.0 w górę.

--
/MB