Re: Co mi da przej¶cie z 4GB ram na 8?

Autor: Saiko Kila <fnvxbxvyn_at_benatr.cy>
Data: Sat, 9 Feb 2013 17:59:43 +0100

Proces RadoslawF <radoslawfl_at_spam_wp.pl> zwrócił błąd:

> Może i tak, tyle że gra to nie jest program w trakcie używania którego
> wykorzystuje się jeszcze inne pamięcio i procesoro żerne czynności.

Widać, ze graczem nie jesteś… Przeglądarka z wiki odpowiednią dla gry (u
mnie nieraz to dochodzi do 2 GiB), plus nakładki, czasem obowiązkowe
(systemy antycziterskie i DRM na przykład), czasem tylko przydatne
(Raptr, komunikatory), programy do nagrywania wideo, czy też (jak u mnie
często) arkusz kalkulacyjny. Poza tym grę się nieraz zostawia w pamięci
kiedy robi się coś innego, np. w multiplayu, żeby współgracze wiedzieli
że jesteś. W tym czasie możesz się zająć czymś innym, co też potrzebuje
pamięci. A im więcej pamięci, tym mniej swapowanie i szybsze
przechodzenie między procesami, alt-tab.

> Jak ostatnio sprawdzałem gry które miałem pod ręką to zajmowały
> tylko 2GB RAMu. Ale generalnie graczem nie jestem i możliwe że
> akurat gier które zajmują więcej niż 4GB RAMu nie spotkałem.

To zwykle nie same gry zajmują, ale cały system wraz z grą i normalnie
uruchomionymi procesami zajmuje, i to nieraz sporo więcej niż 4 GiB. Są
gry natywnie 64-bitowe, i one już potrafią więcej jednym procesem zająć,
choć robią to nieczęsto (bez modów). A gdzie system? System 64-bit w
ogóle zajmuje więcej niż odpowiednik 32-bit. Nie wspominając już o
wyciekach, jak kiedyś w Wiedźminie. Im masz więcej pamięci, tym później
nastÄ…pi zwis z powodu takiego wycieku.

Jednymi z najstarszych gier 64-bit jakie mam sÄ… stary Far Cry i Half
Life 2, i w sumie mam gier 64-bit kilkanaście przynajmniej, choć zwykle
tego nawet nie sprawdzam. Kilka innych przykładów to Riddick czy
Stalker. Akurat to są strzelanki czy skradanki, więc gry nie
potrzebujące może tak dużo, ale są, i czasem tyle zużyją bez sztuczek.

64-bity są też popularne w niezależnych strategiach i symulatorach, a
więc grach które nie wychodzą na konsole, i z tego powodu nie słyszą o
nich ludzie nie interesujÄ…cy siÄ™ tym zagadnieniem. Np. symulator
X-Plane, czy strategia A Game of Dwarves (wydana przez Paradox, więc
może nie tak niezależna ;))

Natomiast jest masa gier 32-bit, które potrafią wykorzystywać 3 GiB (na
systemach 32-bit) lub 4 GiB (na systemach 64-bit) na swój proces, po
spaczowaniu. Ten patch to przede wszystkim dodanie flagi Large Address
Aware, którą normalnie linker powinien dodać po kompilacji.

Jeden z bardziej głośnych przykładów to Skyrim. Kiedy wydawca spaczował
grę tak, że nie działała nakładka (patch 4GB unlock) umożliwiająca
wykorzystanie tej dodatkowej pamięci, to podniosła się wrzawa. Chodzi o
to, że 2 GiB po prostu nie wystarczało tej grze do obsługi większych
modów. Wydawca w końcu spaczował tę grę natywnie, i mimo że to 32-bit,
to potrafi zjeść aż 4 GiB. Nadal za mało jeśli się uruchomi wiele modów,
zwłaszcza graficznych, ale zawsze coś. Jeśli masz w systemie tylko 4
GiB, to tego jednak nie wykorzystasz.

BTW, u mnie bez uruchamiania gier, tylko system i potrzebniejsze
programy, chodzące w większości w tle albo na oknach (bez Full Screen),
zużycie pamięci jest rzędu 4,3 GiB, a swapy zajmują po około 150 MiB
(mam dwa). Kiedy uruchomiÄ™ normalnÄ… grÄ™ 32-bit, bez LAA, to dochodzi to
zwykle do 6 z hakiem, czasem 7 giga, przy czym mimo że mam 8 GiB, to już
czasem zaczyna być widoczne swapowanie, i spowolnienie w przechodzeniu.

Jeśli ktoś traktuje granie na PC jak granie na konsoli, że tylko włącza,
odpala grę, i nic więcej nie robi, to na razie więcej niż 4 GiB nie jest
mu zwykle potrzebne. Ale są silniki, które wymagają 64-bit, czyli mogą
wykorzystać więcej pamięci, więc może warto jej dokupić dokąd tania.

--
Saiko Kila
My dog's name is Muhammad.