Re: kasowanie danych bezpowrotne

Autor: Tomasz Jasiński <Belzebub_at_invalid.invalid>
Data: Sat, 12 Jan 2013 16:31:23 +0100

Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 12 Jan 2013 15:57:21 +0100
 doszła do mnie wiadomość <kcrtkl$9a6$1_at_node2.news.atman.pl>
 od chwdp <hvhv_at_igbjo.yfd> :

>jaka moze byc szansa ze w ten obszar zostaly zapisane jakies dane, jesli
>karta byla bardzo malo razy zapisywana i ogolnie uzywana?

Jeśli sumaryczna ilość danych zapisanych na karcie była mniejsza od
jej pojemności widocznej dla usera, to szansa jest mała, jeśli ilość
zapisanych danych jest większa, to ten obszar był wykorzystany,
generalnie jest to sprawa firmwaru karty/dysku.

>i jeszcze pyt teoretyczne, jak sie dostac do tego obszaru ?

Tylko w trybie raw, po podłączeniu samego chipa flash do jakiegoś
czytnika.
Istnieje coś takiego jak funkcja secure-erase(erase unit), która
powinna czyścić fizycznie(zerować) cały nośnik danych i obszary
zarezerwowane, teoretycznie. Widziałem wyniki testów (chyba dwa lata
temu) w których erase unit działała poprawnie tylko na trzech
zdziesięciu testowanych dysków, mam nadzieje, że producenci to
poprawią.
Dobrym zwyczajem(po zerowaniu) jest sprawdzenie nośnika kilkoma
programami do odzysku danych.

--
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=NF-R-McfN1Q#t=80s