Re: kasowanie danych bezpowrotne

Autor: Tomasz Jasiński <Belzebub_at_invalid.invalid>
Data: Sat, 12 Jan 2013 15:18:13 +0100

Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 11 Jan 2013 22:58:34 +0100
 doszła do mnie wiadomość <kcq1ud$if1$1_at_node2.news.atman.pl>
 od chwdp <hvhv_at_igbjo.yfd> :
>poradzcie co poczynic.
>sprzedaje kilka dyskow i kart pamieci i w zwiazku z tym nie chcialbym
>zeby ktos odzyskal moje dane.
>jak na razie to przeformatowalem dyski lacznie z zaszyfrowaniem
>truecrypt, pozniej pousuwalem i pozakladalem kilkadziesiat partycji na
>kazdym dysku, po czym znow usunalem :>
>
>z kartami pamieci podobnie truecrypt po calosci a pozniej kilkukrotne
>formatowanie pelne (cokolwiek to znaczy) a dwoch aparatach canona.
>
>obecnie po dyskach jade file shredderem na opcji shred free space.
>
>czy te metody wystarcza?

Co do dysków magnetycznych, to według wiedzy na dzień dzisiejszy
wystarczy nadpisanie zerami całego nośnika(w dyskach hybrydowych
sytuacja się nieco komplikuje).
Z dyskami SSD czy kartami pamięci sytuacja jest nieco inna, ze względu
na over-provisioning(może to być nawet kilkanaście procent pojemności
dysku czy karty) nawet po kilkukrotnym nadpisaniu zerami mogą pozostać
jakieś szczątki danych.

--
"To, czy myśli się metalem, czy kisielem, jest obojętne."
			Stanisław Lem - Altruizyna.