Dyski 3TB i stosunkowo wiekowe pyty gwne

Autor: Przemysaw Ryk <przemyslaw.ryk_at_gmail.com>
Data: Tue, 4 Dec 2012 18:56:06 +0100

Cześć

Noszę się z zamiarem zrobienia sobie prezentu na święta w postaci twardego
dysku tak minimum 2TB pojemności, a nie powiem - coraz bardziej łapczywym
okiem patrzę na napędy 3TB-owe. Pójdą one do sprzętu, który będzie
postawiony na (albo albo):
- Gigabyte EP35-DS3 (mostek południowy ICH9, BIOS F1 z 12/13/07 - tak
podaje HWiNFO, tak podaje CPU-Z, tak podaje AIDA64. Na stronie do v2.1 płyty
widzę wersję F4 - aktualizacja, to akurat nie problem). Czy mam wersję 2.0
czy 2.1, to nie bardzo cholera wiem. Wymienione trzy programy zwracają
wielce treściwe „Mainboard Version: x.x”. :-/
- Asus P5QL Pro (mostek południowy ICH10, BIOS 1001 z 03/12/09 - na stronie
Asusa widzę aktualizację do 1004 - sflashować to nie problem)

Mam też pod ręką 4-portowy kontroler na bazie Silicon Image SiI 3114, który
być może zostanie wykorzystany, ale to dopiero w przyszłości. Możliwość
zrobienia RAID5 (mimo, że software'owy) na moje potrzeby akurat jest całkiem
chętnie widziana.

Noszę się z zamiarem zakupu - na razie - jednego z czterech napędów:
- Seagate ST3000VX000
- WD Red WD30EFRX
- Seagate Barracuda ST2000DM001
- WD Red WD20EFRX

Dylematy mam dwa. Po pierwsze: czy ICH9 / ICH10 lub ten SiI 3114 poradzą
sobie z obsługą 3TB napędu? Oczywiście tak, żeby dostępna była cała
pojemność. :) 2TB to raczej powinny pójść, szczególnie na ICH10 (swego czasu
przy ICH10R wstawiony 2TB Samsung ruszył bez żadnych czarów czy innych
cudów).

Pracować to będzie pod kontrolą 64-bitowego Windows 7. Dysk na partycję z
systemem jest już wygrzebany i będzie to całkowicie osobny napęd. Komp ma
działać 24/7/365, obudowa jest dobrze wentylowana, więc osiągania wysokich
temperatur raczej się nie obawiam.

Dylemat drugi: Seagate czy WD? Za Seagate przemawia mi 7200 rpm (dane będą
udostępniane po 1 Gbit sieci dla dwóch, czasami trzech komputerów, plus
wystawianie na zewnątrz, przewalane mogą być i będą raczej spore pliki), ale
renoma jako producenta jednak siadła. WD raczej cieszy się lepszą opinią,
ale znowu - seria Red to chyba stosunkowo świeży wynalazek, poza tym - AFAIK
raczej 5900 rpm.

Ktoś z Was testował / używa może takich połączeń dysków i płyt głównych?

[ Gentleman broni kobiety tak długo, dopóki z nią nie zostanie sam na sam. ]
[                                                       (Benicio Del Toro) ]