Re: Dlaczego rozdzielczości monitorów komputerowych są takie marne?

Autor: Yakhub <yakhub_at_gazeta.pl>
Data: Wed, 21 Nov 2012 23:56:30 +0100

W liście datowanym 21 listopada 2012 (18:18:57) napisano:

> Pytanie mam.

> Na rynku telefonów komórkowych trwa wojna na rozdzielczości ekranów.

> Ekrany 5 calowe mają rozdzielczość dorównującą tej, z monitorów 18 calowych.

> Dlaczego w monitorach LCD przyjÄ…Å‚ siÄ™ taki fatalny standard: 1366x768?

Być może wyciągam zbyt daleko idące wnioski, ale...

W przypadku środowisk używanych na PC przyjęło się, że jeden piksel
powinien mieć dosyć konkretnie określone fizyczne wymiary.

Wiąże się to z tym, że środowiska graficzne (zarówno Windows, jak i te
stosowane w Linuksach) nie skalują się zbyt dobrze. Można na pewno
kupić 10" netbook FullHD, tylko że wtedy standardowy tekst będzie
nieczytelny.

Będzie nieczytelny, ponieważ spora część tekstu na ekranie (podpisy
na paskach, w menu, na przyciskach) jest wyświetlana z
wykorzystaniem tego samego fontu.

To z kolei jest spowodowane w pewnym sensie zaszłościami
historycznymi:

Kilkanaście lat temu w firmie Microsoft, na potrzeby Win95 miał
miejsce przebłysk ludzkiego geniuszu i powstał font Tahoma.

Przez wielu (w tej liczbie i przeze mnie) Tahoma jest uznawana za
dzieło wybitne. Może to i niewiarygodne, ale od tamtego czasu nikomu
nie udało się stworzyć równie dobrego (ani tym bardziej - lepszego)
kroju pisma do stosowania na ekranie.

--
Pozdrowienia,
 Yakhub