Re: SSD a pagefile

Autor: Latet <latet_at_latet.pl>
Data: Wed, 14 Nov 2012 16:24:11 +0100

> swapa nigdy nie robi sie na ssd, chyba ze chce sie go zajezdzic.

Nie słuchaj takich rad. To jest "wiedza" powierzchowna, na granicy zabobonu.

Nie po to kupuje się SSD, aby słuchać jak system "rzęzi" powolnym swapem na HDD.
Trzeba trochę rozumieć jak działa swap - jest stosunkowo mało zapisywany, a
stosunkowo często czytany - dla SDD to nie problem.

Osobiście po kupnie SSD też się trochę tym przejmowałem, więc zainstalowałem
ramdiska i tam umieściłem swapa. W praktyce okazało się jednak, że nie jest to w
pełni niezawodne rozwiązanie - czasami (w procesie startu systemu) ramdisk
"aktywował" się ciut za późno i zdezorientowany system i tak sobie doraźnie
zakładał swapa na C:. W sumie działo się to na tyle często, że zrezygnowałem
całkiem ze swapa na ramdysku i trzymam na nim tylko foldery cache przeglądarek.

Reasumjując: zagrożenie "zajeżdżeniem" SDD teoretycznie istnieje, ale wymaga
naprawdę bardzo intensywnego zapisywania przez długi czas. Poza tym sa programy
monitorujące stopień "zajeżdżenia", np. w Samsungach jest to atrybut B1 w smart
(Wear Leveling Count) - który oznacza średnią ilość razy wykonania zapisu dla
"komórek" pamięci SSD. Po roku używania dysku wynosi to u mnie 38. Daleko więc
do tych iluśtam tysięcy.

latet