Re: Internet w domu bez umowy?

Autor: Michal <usenet_at_invalid.pl>
Data: Sun, 09 Sep 2012 12:08:21 +0200

W dniu 2012-09-08 08:39, PK pisze:>

> Ale przecie偶 nie chodzi o "potencjalnych przest臋pc贸w", bo cho膰
> 艣ci膮ganie pirat贸w jest powszechne, to naloty na domy prywatne ju偶 nie.
> Nie mniej dbam o to, 偶eby w domu 偶adne piraty si臋 nie pojawia艂y, wi臋c
> ceni臋 sobie fakt, 偶e generowany przeze mnie ruch w sieci jest "czysty"
> (jakby kto艣 jednak zacz膮艂 pods艂uchiwa膰).

        No w艂a艣nie o to chodzi. R贸wnie偶 ceni臋 sobie spok贸j tego, 偶e moje 艂膮cze
jest czyste, jak czego艣 potrzebuj臋 to za to p艂ac臋, a nie 艣ci膮gam
lewizn臋. Z chwil膮 "otworzenia" 艂膮cza to upada i nigdy nie wiadomo kiedy
to mo偶e zem艣ci膰 si臋 w najmniej oczekiwany spos贸b - mo偶e nielegalne
oprogramowanie czy multimedia mniej (ale te偶 jest medialnie no艣ne i w
statystykach organ贸w 艣cigania dobrze wygl膮da ma艂ym nak艂adem pracy), ale
chocia偶by wsp贸艂czesne "palenie czarownic" pt. pornografia dzieci臋ca,
gdzie co par臋 miesi臋cy przewala si臋 fala przeszuka艅 dom贸w prywatnych i
spektakularnych medialnie zabezpiecze艅 wszystkich no艣nik贸w w ca艂ym domu
- lekkie, 艂atwe i przyjemne zza biurka dla organ贸w 艣cigania, do tego
medialnie dla 艣rednio zorientowanego czytelnika "Faktu" itp, a jak ju偶
co艣 takiego si臋 przyklei to w艂a艣ciciel otwartego 艂膮cza jest od razu
winy, skazany i stygmatyzowany z automatu, niewa偶ne co za 艂ebek z
problemami ze zdrowiem, albo g艂upi膮 ciekawo艣ci膮 po co艣 takiego w sieci
si臋gn膮艂 (ludzie bywaj膮 dziwni - tak 10 lat temu nie mog艂em uwierzy膰, 偶e
istnieje serwis z makabrycznymi zdj臋ciami ofiar wypadk贸w drogowych itp.
i kto艣 to chce ogl膮da膰). Co ciekawe jako艣 praktycznie si臋 nie s艂yszy by
organy 艣cigania osi膮ga艂y sukcesy w wyszukiwaniu ludzi, kt贸rzy w
rzeczywisty spos贸b krzywdz膮 te dzieci TWORZ膭C takie materia艂y - tu ju偶
trzeba by si臋 bardziej wysili膰 i ruszy膰 ty艂ek zaa biurka. Kolejna sprawa
- nikt te偶 mi nie zagwarantuje 偶e jaki艣 Kowalski na otwartym 艂膮czu nie
napisze "*** (prosz臋 sobie wpisa膰 nazwisko dowolnego prominentnego
polityka) "jest gupi" - kupi臋 sobie strzelb臋" i wizyta ABW o 6.00 gotowa.

Prosty przyk艂ad - dopiero co rozmawia艂em z ciotk膮. Od paru miesi臋cy ma
problemy z Urz臋dem Skarbowym, bo kt贸ry艣 z s膮siad贸w napisa艂 donos, 偶e
prowadzi dzia艂alno艣膰 gospodarcz膮 w swoim gara偶u (warsztat samochodowy).
Fajne jest to, 偶e ciotka ma ju偶 swoje lata (jest na emeryturze),
z wykszta艂cena jest nauczycielem-historykiem i w samochodzie nawet oleju
czy przepalonej 偶ar贸wki nie potrafi zmieni膰. Jaki艣 "偶yczliwy" albo
celowo to napisa艂 bo ma chrapk臋 na ograniczon膮 ilo艣膰 gara偶y, albo po
prostu numer gara偶u mu si臋 pomyli艂. Ale fakt jest faktem - post臋powanie
skarbowe trwa ju偶 par臋 miesi臋cy (urz臋dnicy s膮 mili to trzeba przyzna膰 -
widz膮 偶e ewidentnie kto艣 napisa艂 donos ze z艂o艣liwo艣ci albo si臋 pomyli艂
co do numeru posesji), ale ile to nerw贸w i straconego czasu kosztowa艂o
to inna sprawa. Teraz wyobra藕 sobie, 偶e na takie par臋 miesi臋cy cz艂owiek
pracuj膮cy inaczej ni偶 fizycznie, zostaje bez zabezpieczonych komputer贸w
i wszystkich no艣nik贸w informacji, bo jako艣 Kowalski zrobi艂 co艣
nieodpowiedzialnego na otwartym 艂膮czu.

> Chodzi o to, 偶e zap艂aci艂em za produkt (w moim wypadku: Neostrada 2mbit)
> i chcia艂bym korzysta膰 z tego, za co p艂ac臋. Tzn. mam przez ca艂y dzie艅
> te 2mbit i stosunkowo niskie pingi. I np. wiem, 偶e jak chc臋 w co艣
> pogra膰 albo zrobi膰 wideokonferencj臋, to musz臋 wy艂aczy膰 艣ci膮ganie itp.

        I to jest w艂a艣nie ta mentalno艣膰 o jakiej by艂a mowa w PL.
Na zachodzie jest jednak masa otwartych sieci i jako艣 ludzie tak nie
wy艣l膮. W PL wszystko pozamykane - po cz臋艣ci z powodu podej艣cia jak
wy偶ej, po cz臋艣ci ze strachu przed konsekwencjami zachowa艅 innych o
kt贸rych wcze艣niej pisa艂em i braku fundamentalnego zaufania, 偶e
przedstawiciele pa艅stwa b臋d膮 respektowa膰 domniemanie niewinno艣ci
i cywilizowany spos贸b post臋powania typowy dla ugruntowanego
spo艂ecze艅stwa obywatelskiego, a nie znad Morza Bia艂ego.

> Je艣li dam komu艣 dost臋p, to dostaj臋 kawa艂ek produktu. I nawet gdyby ta
> osoba mi co艣 p艂aci艂a, to straty komfortu i stabilno艣ci 艂acza mi to
> nie zwr贸ci.

        Co takiego robisz 24h/7, 偶e tak uwa偶asz?
Gdyby nie gro藕ba konsekwencji dzia艂a艅 innych os贸b z przyjemno艣ci膮
udost臋pni艂bym cz臋艣膰 swojego 艂膮cza - powiedzmy 2-8 mbps z QoS'em.
Mo偶e jestem dziwny, ale naprawd臋 nie potrzebuj臋 24/7h 20 mbps 艂膮cza -
wykorzystuje si臋 to w pe艂ni g艂贸wnie po kupnie kolejnej gry na Steam
maj膮cej kilkana艣cie GB by i ta w ni膮 nie zagra膰. Do pozosta艂ych
zastosowa艅 taka szybko艣膰 nie jest mi potrzebna, zw艂aszcza 24/7, a dwa
routery wifi dzia艂aj膮 w tym cyklu.

> Czy jak kupujesz kie艂bas臋, to te偶 dajesz kawa艂ek s膮siadowi?

        Po pierwsze udost臋pniaj膮c cz臋艣膰 le偶膮cego od艂ogiem przez 99% czasu 艂膮cza
(przypadek wi臋kszo艣ci u偶ytkownik贸w, mo偶e poza "backupuj膮cymi internet" w
postaci BluRay rip贸w 50GB 24/7) nie zu偶ywa si臋 czego艣 o ograniczonej
ilo艣ci jak wspomniana kie艂basa, tylko medium udost臋pnione rycza艂tem.
Gdyby nie strach przed konsekwencjami to jest "pies ogrodnika", bo za
to 偶e kto艣 skorzysta z 艂膮cza nie zap艂acisz wi臋cej i nie zu偶yjesz go
wi臋cej, za zjedzon膮 kie艂bas臋 jak najbardziej, bo szybciej jej zabraknie.
        Po drugie kie艂bas臋 mo偶e nie (nie jem mi臋sa), ale w艂a艣nie dziel臋 si臋
r贸偶nymi drobiazgami z s膮siadami - raz ja co艣 im dam, innym razem oni mi,
wy艣wiadczamy sobie nawzajem przys艂ugi. Nawet specjalnie zdemontowa艂em
cz臋艣膰 ogrodzenia by nasze psy mog艂y bawi膰 si臋 razem i raz s膮 w jednym
domu/ogrodzie, raz w drugim, raz jedz膮 u mnie, raz u s膮siada. Zbiednie膰
przez to nie zbiedniej臋, a dobrze 偶yj臋 z s膮siadami
i widz膮c si臋 u艣miechamy si臋 do siebie, porozmawiamy chwil臋 itp.
Mo偶na r贸wnie偶 偶y膰 za kratami, patrze膰 na s膮siad贸w spode 艂ba i 偶yczy膰 im
"oby艣 zdech艂, bo uda艂o ci si臋 to czy tamto, a mnie nie" jak robi
wi臋kszo艣膰 Polak贸w. Kwestia podej艣cia - Tw贸j wyb贸r.

> S膮siedzi u Ciebie gotuj膮, k膮pi膮 si臋, trzymaj膮 otrzyman膮 od Ciebie
kie艂bas臋
> w Twojej lod贸wce?

        Patrz wy偶ej. A jakby trzymali u mnie t膮 kie艂bas臋 w lod贸wce, to mo偶e by
nie zepsu艂y mi si臋 ostatnio w niej owoce, gdy planowany na 3-4 dni
wyjazd przeci膮gn膮艂 si臋 do ponad 3 tygodni :>

> Tyle 偶e pa艅stwo nie 艣ciga staruszk贸w i student贸w, a Ty si臋 naogl膮da艂e艣
> za du偶o wiadomo艣ci w TV lub FAKT贸w.

Nie wiem czy taka strona jak policja.pl wg Ciebie jest jednoznaczna
z "Faktem", ale wynika z tego co innego.

> Pa艅stwo 艣ciga niemal wy艂膮cznie firmy, kt贸re 艂atwo si臋 kontroluje
> i w wypadku kt贸rych jest to po prostu wa偶ne. Osoby prywatne si臋 olewa
> do momentu, gdy zaczynaj膮 艣ci膮ga膰 tak du偶o, 偶e zachodzi podejrzenie,
> i偶 mog膮 to dalej rozprowadza膰.

        O tym akurat szerzej pisa艂em na samym pocz膮tku. Wi臋kszo艣膰 domowych
szaraczk贸w olewa si臋, bo inaczej karanych musia艂oby by膰 ~90%
spo艂ecze艅stwa (reszta zazwyczaj po prostu nie ma komputera), ale jak
kto艣 ma pecha i przyjdzie "prikaz" dotycz膮cy jego 艂膮cza to nie ma
gadania, tylko machina rusza. Akurat z tym mam styczno艣膰 zawodow膮, wi臋c
nie pisz mi prosz臋, 偶e tak to nie dzia艂a.

Tu si臋 zgodz臋 w 100%.

--
/MB