Re: Po co w laptopach maly dysk SSD?

Autor: Michal <usenet_at_invalid.pl>
Data: Tue, 17 Jul 2012 01:54:23 +0200

W dniu 2012-07-16 10:17, abs pisze:

> Czy ktos mi moze wyjasnic jaki jest sens pakowania do notebooka dodatkowego
> dysku SSD (obok zwyklego) o jakiejs smiesznej pojemnosci? Np tu
> http://www.euro.com.pl/laptopy-i-netbooki/acer-s3-951-2464g34iss-w7hp.bhtml
> - po co to 20 GB SSD? Systemu sie na tym nie postawi, to po co? Wspolczynnik
> lansu wzrasta i tylko tyle?

5 sek. googlowania:
http://www.laptopmag.com/review/laptops/acer-aspire-s3.aspx

Boot and Wake From Sleep
One of the advantages touted by Ultrabook proponents is the ability to
boot and resume from sleep nearly instantly. However, that only works
when the notebook has an SSD. While the Aspire S3 has a 20GB SSD, that
drive is only used as a hibernation partition for saving memory to disk
to enable quick resumes, not for booting or loading applications. All
the action, including the bootup, occurs on the mechanical 320GB,
5,400-rpm hard drive.

Because it relies on such a slow hard drive, the Aspire S3 took 1 minute
and 5 seconds to boot into Windows 7 Home Premium. That's dead on with
the ultraportable category average, but far longer than the MacBook Air
(17 seconds) and the Samsung Series 9 (25 seconds).

Due to the SSD hibernation partition, the S3 was able to resume from
sleep in a very fast 3 seconds, which is just a second or so slower than
its ultrabook competition. However, we noticed a problem where the
notebook would not wake at all if we lifted the lid within just a few
seconds of shutting it in the first place. In those cases, we would have
to hit the power button after a few seconds to get it going.

----------------------------

Czyli jak widać służy to do hibernacji. IMHO pomysł WYJĄTKOWO głupi -
bez sensu płacić za 20 GB SSD tylko do hibernacji, skoro laptop ma 4 GB
i pewnie nawet po dołożeniu pamięci więcej niż 8 GB mieć nie będzie.
Do tego hiberfile przy każdorazowym zamykaniu jednak zużywa SSD, nie
wykorzystując największej zalety SSD, czyli krótkiego czasu dostępu do
danych losowych.

IMHO idea 2 dysków wewnętrznych w laptopie na dziś jest idealna, sam się
dziwię że nadal większość sprzedawanych laptopów ma tylko dyski
mechaniczne. W detalu można już w PL kupić 64GB SSD retail poniżej 300
zł brutto, a to dodaje laptopowi skrzydeł w porównaniu do wolnych dysków
4200-5400 RPM mechanicznych. Do tego nie hałasuje, praktycznie się nie
nagrzewa w IDLE, zużywa o wiele mniej energii niż HDD mechaniczny.
Czyli SSD na system i podstawowe dane, drugi HDD mechaniczny jako
podręczny magazyn danych, bo jednak SSD 256 GB i większe są nadal dość
drogie. Ale do tego potrzebny jest dla Win7 HP 64-bit preinstalowanego
na tym laptopie SSD minimum 32GB, do wygodnej pracy by za często nie
odwoływać się do HDD mechanicznego i go nie wybudzać - lepiej 64GB
(na OS + najczęściej używane dane). Dla producenta laptopa kupującego
SSD w dziesiatkach tysięcy koszt takiego SSD 64GB to pewnie ~70-80 USD
- przy cenie całego laptopa (sprzęt + soft) pomijalny, więc tym bardziej
dziwne że to nie jest powszechne rozwiązanie AD 2012
(jak SSD większych pojemności potanieją za ~2 lata pewnie będzie już
tylko jeden średniej wielkości SSD, teraz mały SSD + średn HDD jest IMHO
optymalne).

--
/MB