Re: jaki ssd

Autor: Chris <spam_at_spam.net>
Data: Fri, 22 Jun 2012 10:58:33 +0200

januszek nabazgrał(a):

> Chris napisa?(a):
> Cokolwiek to jest ;) Proszę, master, oświeć mnie, please, please, tak
> głodnym tej tajemnej wiedzy ;)

System Win XP nie ma wsparcia dla dysków SSD ale z czego co widzę to z tobą
i tak nie da się normalnie dyskutować bo i tak wiesz swoje.

Przykłady:

Windows XP nie radzą sobie z tworzeniem prawidłowego rozmiaru jednostki
alokacji - w dyskach SSD offset (poczÄ…tek alokacji pliku) instalator Windows
XP lokalizuje w 63 sektorze, co sprawia, że przy (przykładowo) rozmiarze
jednostki alokacji 4096 B dane mogą fizycznie zajmować nawet dwa razy więcej
miejsca, niż wynika to z ich rzeczywistego rozmiaru. Dzieję się tak dlatego,
że każdy plik o wielkości poniżej 4096 B zajmuje nie jeden, a dwie jednostki
na dysku.

Windows XP i dysk SSD nie jest to zbyt dobre połączenie.Pamięci stosowane w
dyskach SSD wymagają aby przed wpisaniem nowej wartości stara zawartość
danej komórki była wymazana. W przypadku dysków magnetycznych, gdy usuwałeś
plik z dysku wystarczyło aby system zaznaczył że dany plik nie jste już
używany,różne systemy plików robiły to w inny sposób, poprzez zmiane nazwy
pliku, zmiane któregoś z atrybutów w strukturze opisującej plik, modyfikacje
bitmapy lub b-tree opisującego strukture dysku. W przypadku dysków SSD to
nie wystarcza jak już powiedziałem, sama zawartość musi zostać wymazana.
Producenci dyskó wprowadzili więc nową komende do protokołu ATA zaznaczjącą
iż dany fragment dysku jest nie używany i w wolnej chwili można go wymazać.
Instrukcja nazywa się TRIM. Większość obecnie produkowanych dysków obsługuje
TRIM w innych potrzebna jest aktualizacja firmware aby go dodać. Gorzej jest
o obsługe TRIM od strony systemu operacyjnego. Windows XP oraz Vista nie
wiedzżą nic o TRIM dopiero w Windows 7 i Windows Server 2008 R2 została
dodana obsługa tej komendy. W przypadku linuxa potrzebujesz jądro w wersji
2.6.33 oraz system plików ext4 lub btrfs Jaki jest rezultat braku wsparcia
tej komenty w systemach spadek prędkości zapisu, spada ona prawie o połowe.