Re: router athlon xp 2600+ vs. atom D2500 - wydajność?

Autor: BartekK <sibi_at_drut.org>
Data: Sat, 16 Jun 2012 12:49:02 +0200

W dniu 2012-06-16 11:37, RD pisze:

> Acha, jeśli nie ta płyta z Atomem, to może jakaś inna propozycja?
> Może w ogóle nie-Atom? Budżet niewielki ok. 1tys. zł (całość, czyli z
> obudową, zasilaczem, dyskiem, pamięcią). Może w tym budżecie lepiej
> złożyć "składaka PC" na nowych podzespołach? Jakiego?
Wszystko zależy od celu i budżetu, zwłaszcza jak w budżecie wliczasz
oprócz ceny sprzętu - cenę prądu przez rok, ewentualnie wartość
niezawodności...
Athlon to przeważnie już leciwy sprzęt, który lubi już mieć problemy z
kondensatorami na płycie, w dodatku grzałka trochę... A po loadzie tego
Athlona widać, że maszyna i tak się nudzi - więc Atom dwurdzeniowy
(nawet starszy) będzie na pewno lepiej się sprawował, bo mocy
przerobowych mu wystarczy z pewnością, a dwa rdzenie i szybsze i/o dadzą
lepszą "responsywność". Sieciówki intelowskie też nie są tu obojętne -
jakoś lepiej to chodzi niż stare realteki 8139 ;)

Ale jeśli masz kupować nową intelowską płytę z nowym atomem, do tego
nowÄ… obudowÄ™ z nowym zasilaczem... to pojawia siÄ™ problem - skÄ…d
weźmiesz zasilacz o małej mocy np 100W (sensownej sprawności przy małej
mocy, bo wstawianie tu 400W i obciążanie 40W nie ma sensu, bo sprawność
nieobciążonego zasilacza zje ci cały zysk), a równocześnie by był to
zasilacz z "serwerową niezawodnością i wytrzymałością 24/7"...

Ja tu widzÄ™ dwa rozwiÄ…zania:
a) Taniość plus wkład własny:
- jakaś tania płyta mATX na np G31/G41 czipsecie, może nawet na 945, to
do 50zł się zmieścisz, choć lepiej G41 z pamięciami DDR3 - będą tańsze.

- do płyty zestaw sieciówek intela/marvela -co tam lubisz, by mieć tyle
interfejsów co potrzebujesz

- najtańszy celeron s775 jakiego znajdziesz, dwurdzeniowy, czyli coś
typu E1200 (używka, pewnie do 50zł coś trafisz z upgradu) - prądu też
bierze szczątkowo, chłodzić da się pasywnie, a wydajność w okolicy atoma

- zamiast szczÄ…tkowego radiatorka+wentylatora z box celerona -
największy radiator jaki znajdziesz z innego s775 ale bez wiatraka. Po
szafach się poniewiera pełno boxowych chłodzeń z jakichś Q6600 itp,
które zostały zastąpione jeszcze wydajniejszymi radiatorami...

- zmiana chłodzenia na czipsecie płyty na coś poważniejszego, by nie
było nigdy problemu z przegrzewaniem (oryginalne jest przystosowane do
tego, że wichura z wentylatora od procesora go omiata i jakoś chłodzi).

- zamiast pomysłów na SSD (który nawet biedny 32GB będzie jednak te
250-300zł kosztować, a jego żywotność serwerowa będzie wątpliwa) - dwa
tanie pendrive. Jeden na system, bo będzie praktycznie tylko read-only
do startu, drugi na tą twoją "małą bazę do kontroli dostępu", na logi
itp - by nie ubijać systemowego. Razem wyjdzie poniżej 50zł a ewentualna
wymienialność dużo elastyczniejsza...

- największy problem to zasilacz, proponuje poszukać jakiegoś fortron
fsp/delta o niskiej mocy, ale specyfikacji atx 2.1/2.2 conajmniej...

b) rozwiązanie fabryczne, ale też niedrogie: HP Proliant Microserver -
jest na dwurdzeniowym x64 procku AMD porównywalnym z tym atomem, ma DDR3
do 8GB, miejsce na pendrive w środku, jedna sieciówka 1Gbit
Marvel/Broadcom na płycie, miejsce na 2 kolejne PCIe (ale low-profile
śledz!). Malutki _serwerowy_ zasilacz (podają 150 lub 200W, ale realnie
wszystko pobiera 28-35W z 4 dyskami!), wszystko chłodzone pasywnie a
tylko cała skrzyneczka przewiewana dużym wentylatorem "na wszelki
wypadek". Całość mała - o połowę mniejsza niż typowa obudowa
mikro-atx... i cena - z 1GB ramu i 250GB dyskiem gratis dostaniesz to
nowe na gwarancji za jakieś 700zł jak dobrze poszukasz.