Re: Składam komputer - kilka porad sprzętowych potrzebnych.

Autor: Michal <usenet_at_invalid.pl>
Data: Sat, 12 May 2012 16:56:11 +0200

W dniu 2012-05-10 12:56, Andrzej Lawa pisze:

> OMFG... 70GB na system... Auć, auć, auć...

        Win7 tak ma. WiedziaÅ‚em że potrzebuje dużo (oficjalnie producent mówi o
16 GB na wersje 32 bit, 20 GB na 64-bit) więc nauczony doświadczeniem z
WinXP dałem na wersję 32bit pojemność x2, czyli 32GB.
I po 1,5 roku dopychałem to kolanem przenosząc na inną partycję co
większe programy dające się bez problemu przenieść (te wszystkie 3DMarki
itp). Gry oraz multimedia z założenia mają swoje własne partycje.
Wystarczy spojrzeć ile zajmuje oraz ile tysięcy plików po ~2 latach
intensywnego używania ma sam WINSXS. Wiem że pojemność dysków bardzo
wzrosła, a koszt GB spadł (przy przejściu na SSD już niekoniecznie) ale
bez przesady. W czasach Win95 system w pełni zainstalowany zajmował
niecałe 100 MB i nie odstawał aż tak kolosalnie od obecnych OSów. Teraz
to same sterowniki do karty graficznej więcej zajmują. Ale żeby nie
cofać się tak daleko - 64bitowy aktualny Debian 6.0.5 ze wszystkimi
poprawkami i potrzebnymi mi aplikacjami (fakt - tu prawie nie ma
rozdętego oprogramowania komercyjnego firm trzecich) zajmuje mi poniżej
10 GB. Na co idÄ… te wszystkie GB na dysku systemowym Win7 nie wiem
(hiberfile wyłączony, swap 512 MB). Chyba wynika to z filozofii NT6.x po
przejściach z "DLL hell" - system w WINSXS itp. ma trzymać wszystko po
wsze czasy, a przynajmniej do całkowitej deinstalacji danego programu.
Wcześniej na NT5.x tego nie było. Zresztą taki Debian ładnie czyści się
po aktualizacji i spokojnie przeżywa nawet uaktualnienie całej
dystrybucji, czego już o takim np: Ubuntu nie zawsze można powiedzieć, a
przynajmniej nie zawsze jest to płynne
i bezbolesne. Pod Windows tego nie próbowałem. Zawsze uaktualnienie
skutkowało postawieniem i tak systemu od zera ze względu na zebrane
śmieci i ogólną wołowatość po dłuższym używaniu.

--
/MB