Re: Jaki monitor kupić do gier i filmów

Autor: Michal <usenet_at_invalid.pl>
Data: Fri, 04 May 2012 21:12:31 +0200

W dniu 2012-04-30 11:40, Gajos pisze:

> Taaaak wiem, że to pytanie pewnie z milion razy słyszeliście, czy
> czytaliście, ale mnie już ręce opadają szukając "najlepszego z
> możliwych" aktualnie LCD-ków :)
> Może więc komuś uda mi się pomóc.

        To ja zasugerujÄ™ coÅ› trochÄ™ innego innego, ale o tym niżej.

> Monitor zmieniam jakieś 1 raz na 10 lat, więc... staram się wybrać na prawdę najlepiej jak się da.

        Wiesz, sam też dopiero co sprzedaÅ‚em 20-letni CRT 21" Sony na
Trinitronie (cały jeszcze z czasów gdy i kineskop i resztę od początku
do końca w środku jest made in USA, a nie made in PRC) - przez ten czas
nawet nie "pierdnął" dalej dobrze służy nowemu właścicielowi a jak go po
3 latach nieużywania włączyłem to aż szkoda mi się trochę zrobiło, bo
takich naturalnych kolorów nie mają ani obecne IPSy, ani plazmy. Nie
przyzwyczajałbym się jednak do myśli że obecnie produkowany, nawet
niezły monitor na "superekologicznych" lutach bezołowiowych pożyje 10
lat. "Ekologiczne" to jest zwłaszcza jak przez taki lut po 3-4 latach
(zgodnie z harmonogramem producenta) całośc idzie na śmietnik a klient
po kolejny model ;>

> Aktualnie mam kupionego daaaawno, daaawno temu 19" Fujitsu Siemens P19-2:
> http://fujitsu-siemens.katalog-monitorow.pl/monitor/fujitsu-siemens-scenicview-p19-2#!prettyPhoto
>
> Teraz chce się przesiąść na jakiegoś ~24" z full HD. Ponieważ mój
> aktualny ma matrycę S-PVA powstaje pytanie czy mam od razu odrzucić
> matryce TN, bo obniżenie jakości mnie zabije, czy dla niewprawnego
> ludzkiego oka to jest w zasadzie bez znaczenia?

Nie chcę krakać, ale jeśli masz zamiar oglądać na tym filmy TV, to TNki,
choć ostatnio wyraźnie lepsze modele się poprawiły, odbiegają jednak od
*VA. Z drugiej strony jak chcesz grać to pewnie kompromisem będzie jakiś
szybki IPS - nie tak szybki jak TNki, ale jak jesteÅ› zaprawiony z
leciwym S-PVA to i tak będzie to skok ;)

> Monitor będzie mi tylko
> służył do grania / oglądania filmów / oglądania meczy / surfowania po
> internecie. Żadnych zabaw grafiką, itp.

No i tu docieramy do sedna:

A skoro takie zastosowania i masz już typowy monitor komputerowy z
którego będziesz pewnie nadal korzystał nie myślałeś nad drugim
wyświetlaczem czysto multimedialnym do powyższych zastosowań?

Sam pracujÄ™ teraz w takiej konfiguracji: jako "primary" typowo
komputerowy LG W2252TQ 22" 16:10 1680x1050 i do zastosowań
multimedialno-rozrywkowych LG DM2780D - 27" 16:9 1920x1080
monitor-TV 3D z tunerem DVB-T.
Absolutnie nie polecam jako jedyny monitor, ale jako drugi multimedialny
- bardzo fajna sprawa. A to można obejrzeć na szybko program
informacyjny bez włączenia komputera czy walki o polota na głównej 50"
plazmie (na dłuższą metę nic nie zastąpi dużego ekranu i dobrego
nagłośnienia ze stacjonarmym cyfrowym amplitunerem do filmów),
*VA/IPS to nie jest, ale trailery FHD z Apple Trailers całkiem fajnie na
nim wyglądają. Odtarzanie z USB przy wyłączonym komputerze działa bez
zarzutu, no i na koniec: o ile filmy 3D to taki bajer, to już głębia 3D
w grach profilami TriDef3D i dośc wygodnymi okularami/nakładkami
pasywnymi daje wielu tytułom drugie życie.
Do tego stopnia że musiałem odstawić przedmioty za sobą - grając w nocy
na nim w Left4Dead z dźwiękiem 7.1 w pewnym momencie niemal kiepsko się
to nie skończyło, bo odruchowo odjechałem z całym krzesłem do tyłu gdy z
zza rogu wypadła horda zombie ;)
W normalnych "płaskich" grach 3D (tzn. nie na monitorach
stereoskopowych) nigdy nie miałem takiej jazdy. Dość spceptycznie
podchodziłem do tego rozwiązania, ale sprawdza się nieźle na typowym
biurku - 22" 16:10 + 27" 16:9 fajnie sprawdza siÄ™ nie tylko do
multimediów - otworzenia na drugim monitorze arkusza kalkulacyjnego na
takiej powierzchni roboczej czy praca z edytorem tekstu a na drugim 27"
masa tekstu ustawy czy wyroku z Lexa to zupełnie inna jakość niż
dotychczasowa praca w duecie 22" LCD + 17" CRT.

> Chciałbym do tego matową matrycę (i obudowę też najlepiej...), aby miał
> złącze HDMI, w miarę przyzwoite możliwości regulacji (w pionie +
> przechyły), no i żeby reszta parametrów zapewniła mi bezproblemowe
> (komfortowe) użytkowanie do w/w rzeczy.

http://www.lg.com/pl/sprzet-komputerowy/monitory/LG-z-tunerem-tv-DM2780D-PZ.jsp

Nie twierdzę że to jakiś wybitny monitor, absolutnie nie - to zwykła
TNka, ale do zastosowań o jakich piszesz sprawdza się idealnie. Sam
wziÄ…Å‚em pod takie zastosowania jako drugi monitor i jestem zadowolony,
choć miałem pewne obawy co do wielkości.
Kolejny plus że teraz sypnęło ich sporo po promocji cyfry - ludzie
odsprzedają nawet bez otwarcia fabrycznych taśm (z normalną gwarancją -
trzeba upomnieć się o umowę). PRzy odrobinie ciepliwości realne jest
800-850 zł i nie robienie sobie złudzeń że dzisiejszy sprzęt będzie
funkcjonował bez zarzutu 20 lat - zresztą wtedy pewnie będziemy już
się bawić 8k w następcach OLEDów, prawdziwymi hologramami czy czego
tam się jeszcze nie wymyśli.

> Przy okazji taka uwaga, siedzÄ™ od monitora jakieÅ› 60-75 cm. Czy przy tak
> dużym, panoramicznym monitorze (24") oczy nie wyjdą mi za uszy?

Wziąłem taśmę mierniczą - zmierzyłem - teraz od tej 22" siedzę równo
58cm, a od 27" 68 cm i ten drugi wcale nie jest za duży, choć na
początku po postawieniu go na biurku w miejsce 17" był efekt "WOW - jak
moje oczy to przeżyją". Teraz nie mam wrażenia że jest choć trochę za
duży. To samo zresztą było z 50" plazmą - "ale to wielkie", a po pewnym
czasie i obejrzeniu filmu u znajomych na ich nowym 64" TV chyba Samsunga
spuściłem w domu po sobie uszy "dlaczego to jest tylko 50" - na 64"
filmy wyglądają dużo fajniej ;)

--
/MB