dyski SATA

Autor: sTav <marmro9_at_beztego.o2.pl>
Data: Thu, 12 Apr 2012 18:25:53 +0200

Jak to jest z tymi nowoczesnymi dyskami?
Czy geometria CHS odgrywa tam jeszcze jakąś rolę? Czy tylko LBA?

Pytam, bo odkryłem że zainstalowany dysk ma skopaną geometrie, (tak
przynajmniej twierdzi TestDisk).
 Ustawiono 240 głowic zamiast 255.
 Faktem jest że partycje zaczynają się i kończą w dość dziwnych
położeniach ale dysk pracuje cicho, szybko i bez problemów.
 I teraz pytanie: Czy warto to zmieniać, a jeśli tak, to jak to zrobić
możliwie bezboleśnie? To jedyny dysk w kompie, 3 partycje.
Dodam że mam miejsce na backup ale musiałbym robić odzielne na
poszczegolne partycje bo nie mam dość miejsca na całościowy bkp.
I drugie pytanie: Czy eksperymentalna zmiana geometrii zrobiona w DOS
może skończyć się tym że BIOS w ogole nie zobaczy dysku i nie bedzie
mozliwe przywrócenie poprzedniej geometrii po ponownym zabootowaniu w
DOS?
Może ktoś ćwiczył coś podobnego?

sTav