Re: DYSK w SMART daje ostrzeżenie: U-DMA CRC error

Autor: Rafal Lukawski <rafalweb_at_lukawski.pl>
Data: Fri, 09 Mar 2012 10:34:29 +0100

On 2012-03-09 09:25, Marcin N wrote:
> Witam,
>
> Rzuciłem okiem, co mój dysk pisze o swoim stanie zdrowia i okazało się,
> że SMART mówi tak:
>
> Ultra DMA CRC Error Count: 2
>
> Czy mam się martwić?
>
> Dodam, że zdarzyło mi się ostatnio ze 3 razy (raz na kilka tygodni), że
> przy wyłączaniu komputera - padała partycja C i musiałem odtwarzać ją z
> obrazu.

Korelacja pomiędzy taką liczbą błędów 'na kablu', a padaniem tzw.
partycji C jest praktycznie zerowe. Możesz podrzucić pełny zrzut smart'a
i ew. zwrócić uwage na to co instalujesz (czy legalne, czy pewne źródło
etc.). Oczywiście zdarzają się błędy, których smart nie zasygnalizuje
przekłamania w zapisie/odczycie z dysku, które miejsce maja już w samym
dysku i związane są z awaria elektroniki. Raz się spotkałem z taką
sytuacją, warto wtedy przeprowadzić pełny zapis/odczyt (weryfikacja)
dysku różnymi wzorcami.