Re: Dyski na magazyn dóbr wszelakich

Autor: Przemys³aw Ryk <przemyslaw.ryk_at_gmail.com>
Data: Tue, 6 Mar 2012 23:06:44 +0100

Dnia Wed, 22 Feb 2012 20:09:45 +0100, Rafal Lukawski napisał(a):

> Problem jest nieco z boku. Otóż dyski 'nie przeznaczone do raid' mają
> wydłużony czas korekcji błędów, co powoduje iż w przypadku złapania
> uszkodzonego sektora staje się on niedostępny dla systemu na tyle długo,
> że może go wypiąć z RAID. Jezeli jest to mirroring lub raid-5 jest to
> jakis problem, bo caly raid ulega pozniej przebudowie.

Widzisz - i to już jest jakieś info. Nawet bardzo konkretne info. Choć
jednocześnie mi szczęka opadła gdyż koledze jeden WD Caviar Black 7200 rpm
non-stop takie numery odstawiał. Siedział sobie ten delikwent w konfiguracji
RAID10 na płycie z P55 i ICH10R, a cztery dyski po 1TB były w RAID10 spięte.
W skrócie: regularnie ten jeden dysk wylatywał z RAID.

Jak masz chęć i chwilę czasu, to Ci podam wszystkie wymagane informacje,
gdyż ten sam dysk jest w tej chwili wpięty w mój domowy serwerek, działający
owszem 24/7/365, ale z kilkoma innymi spięty w software'owy RAID. Płyta z
P35 i ICH9. I ani kwiknie. :-/

> Z mojego pkt widzenia temat takze dotyczy dyskow 7200, stad powstaly
> serie 'raid edition' odpowiednio drozsze. Nie da sie nie wyczuc tu
> paskudzenia marketingowcow, ale jezeli raid budujemy na minipc nie na
> jakiejs skrzynce wiele problemow stworzonych przez producentow mozna
> obejsc. Ja z powodzeniem od pocz. 2010 mam 2 raidy na 'zielonych'
> samsungach. Do zastosowan SOHO, szczegolnie tam, gdzie wiemy co w trawie
> piszczy i gdzie przechowywanie wiekszej ilosci danych jest wazniejsze od
> czasu dostepu, 'zielone' mozna swobodnie stosowac.

Pytanie - jak i gdzie obchodzić problemy? RAID na magazyn nie będzie
tworzony na kontrolerze z płyty. Mam do PCI wpięty 4-portowy kontroler
SATA-II. RAID-5 na tym najchętniej widział bym na 4 dyskach po 2TB każdy.
Całość stać będzie na kompie z Core 2 Duo E4500 (bez podkręcania), 4GB ramu,
Windows 7 x64. Z usług działać będzie serwer poczty i grup dyskusyjnych
(Hamster z lokalnym IMAPem), FTP, WWW z WordPressem na potrzeby lokalnego
bloga.

> WPadki sie zdarzaja. tak jak w przypadku seagate 7200.11, tak samo WD
> zle trafilo z serią AADS, gdzie wiekszosc dysków padala juz po paru
> tygodniach (zostawili tylko 500GB, wieksze zastapili innÄ… seriÄ…).

Pytałem naprawdę z czystej ciekawości. Mnie od jakiegoś czasu wywiało w
stronę WD, potem Samsungów F1 i F3. Seagate'y od znajomych w którymś
momencie dostawałem z taką regularnością, że mi włosy dęba stanęły na
głowie.

> Dla przykładu ja kupiłem w 2009 4x1.5TB WD AADS, padały po kolei, dwa
> wymieniłem, też padły w końcy wszystkie dostały korekty. Oczywiscie w
> RAID byly problemy, ale to nie dlatego ze RAID, tylko produkt do d.

No toś mnie pocieszył… ;D

[ Świat jest zły i jeszcze mu się to ułatwia.                              ]
[                                                            (Franz Kafka) ]