Re: SDD na operacyjny ok 60GB

Autor: Rafal Lukawski <rafalweb_at_lukawski.pl>
Data: Thu 23 Feb 2012 - 17:16:30 MET

On 2012-02-23 12:25, Zenek wrote:

> Jesli chcesz SSD to tylko Linux ze SWAPem w RAMie wszelkie gownoshity
> zajezdza ci SSD w ciagu 2-3 lat.

Będę się czepiał - po co SWAP w RAM jezeli SWAP jest 'rozszerzeniem'
RAM, którą może wykorzystać system operacyjny. Jako, że jest to bardziej
skomplikowany mechanizm niz proste czytanie z RAM, de facto zwalnia system

a) system bez swap, brakuje pamieci - wylatuja procesy (najczęstsza
reakcja systemu)
b) syste ze swap, swap sie przepelni - efekt j/w

Co stoi za tym by w jakimkolwiek systemie SWAP umieszczac w *dostepnej*
pamieci (poza szczegolnymi przypadkami, gdy niektóre 32 bitowe systemy,
np. windows, nie mogą swobodnie korzystac z pamieci ponad ~3,3GiB)?

Technicznie nie ma żadnych przeciwskazań, by system 32-bitowy x86
korzystając z PAE wykorzystał (jeżeli się nie mylę) 4 * 16 = 64 GiB RAM.

W sporej czesci notebookow mozna SSD umiescic na miniPCIe majac przy tym
zainstalowany standardowy dysk HDD. Rozwiazanie drogie acz praktyczne -
szybkosc polaczona z pojemnoscia i trwaloscia HDD.