Re: dlaczego dyski ssd nie sa szybsze od mechanizcnych

Autor: Rafal Lukawski <rafalweb_at_lukawski.pl>
Data: Wed 22 Feb 2012 - 19:41:43 MET

On 2012-02-22 19:09, Terry Jonesty wrote:

> Ha! O właśnie, to dlaczego są tak PIEKIELNIE DROGIE a cache mają takie
> malutkie 32MB? a 64MB to już istne rozpasanie! Przeciez pamięć RAM
> jest tania, kość DDR3 4GB kosztuje 70zł, a SSD o normalnych rozmiarach

RAM w dyskach HDD nie funkcjonuje jako Cache ale jako Bufor, są tu małe
błędy, aczkolwiek całość oddaje istote tego elementu:

http://luktronik.pl/bufor-dyskowy-hdd.html

> i prędkości kosztuje 1000zł! Przecież jakby wpakowac tam 4GB cache to
> taki SSD (a nawet mechaniczny HDD) pracowałby z prędkością światła!

Po restarcie? :) Pozostaje też kwestia synchronizacji pamieci z
nośnikiem, zarówno przy odczycie jak i przy zapisie. System operacyjny
ma cache.

> Pachnie mi tu marketingowymi sztuczkami a realnie ceny obecnych SSD są
> KILKUKROTNIE zawyżone...

Wszędzie jest marketing, RAM dynamiczny nie tylko musi być zasilany ale
także odświeżany by nie utracić zawartości. Pamieć Flash zaś nie i to
jest jej przewaga.

Pośrodku jest jeszcze statyczny RAM (inna budowa od dynamicznego -
droższe), któremu wystarczy tylko zasilanie i to np. stosowane jest jako
cache w procesorach.

Na rynku pojawiały się urządzenia, które oferowały bateryjnie
podtrzymywany cache dysków, ale z takich czy innych powodów nie znalazły
jednak zainteresowania wśród użytkowników :)