Re: samsung SSD830 vs. Crucial SSD M4

Autor: Michal <usenet_at_invalid.pl>
Data: Wed 21 Dec 2011 - 22:43:53 MET

W dniu 2011-12-20 15:16, Rafal pisze:

> podobno na Samsungu 830 start systemu jest krótszy...
> Jakis czas temu miałem podobny dylemat - wybrałem Samsunga 830
> Ale jak kupisz Crucial M4 to chyba nie będziesz żałował.

        Idą łeb w łeb - Crucial M4 ma trochę lepsze parametry na plikach 4k,
Samsung transfer liniowy. Co dziwne testy wskazują na szybszy start
systemu na Samsungu 830. Oba mają swoje wady i zalety:

1. Crucial M4 - sprawdzona, pewna konstrukcja - muszę to przyznać choć
mam uczulenie na chipsety Marvela. Bardzo dobra wydajność, w odczycie,
słabszy zapis. Typowy dysk "rozruchowy" na system jako dodatek do
dysku/ów magnetycznych jako składnicy danych. Sprawdza się zwłaszcza
w niedrogim wariancie 64GB jako dysk startowy przy konfiguracji tak jak
np: u mnie, gdy jako magazyn danych i do szybkiego transferu liniowego
przy obróbce dużej ilości danych (video itp) działa macierz 3x Samsung
HD103SJ 1 TB w RAID0.
Z zalet Cruciala M4 przy takich pojemnościach należy dodać stosunkowo
niewielką stratę wydajności przy przechodzeniu do mniejszych pojemności
- nawet niedroga wersja 64GB ładnie daje radę. Na plus M4 działa też
dobra wydajność na płytach bez SATA3, a tylko SATA2 - te dyski
nastawione są na odczyt małych plików, a nie śrubowanie transferów
liniowych. Na minus - w M4 Crucial skupił się na zapisie, w rezultacie
wydajność odczytu jest gorsza niż na poprzedniku RealSSD C300.

2. Samsung 830 - na plus lepsze transfery liniowe, podobno trochę
krótszy czas startu systemu (zależy od testu) ale to raczej w wersjach o
wyższej pojemności - na co nie zwraca się czasem uwagi, testowane są
zazwyczaj wersje 256 i 512 GB, a w 830 wydajność dość mocno spada przy
mniejszych pojemnościach i przy podpięciu do kontrolera SATA2.
Na plus 830 - dużo lepsza zawartość zestawu - warto brać zwłaszcza
wersję laptopową - pomimo że kabel to tylko USB 2.0 (błąd jak diabli
przy SSD, ale nie wiadomo kiedy się przyda - sanki i kable kabel
SATA/zasilający z wersji desktop można sobie darować. Duży plus to pełna
wersja Norton Ghosta 15 oraz oprogramowania narzędziowego Samsunga
którym można np: regulować sobie ilość sektorów rezerwowych bez sztuczek
skutkujących utratą gwarancji. Dodatkowo to nowa konstrukcja - jest
szansa że będzie rosła wydajność na nowych wersjach firmware, tak jak w
Crucialu M4 będącym na rynku już prawie rok. Samsung znany jest z
przyjaznej dla użytkownika polityki wypuszczania firmware dla swoich
urządzeń, a po sprzedaży działu dysków mechanicznych Seagate będzie mu
szczególnie zależało na dobrej renomie
swoich autorskich SSD.
Jakoś bardziej przekonuje mnie też serwis Samsunga w PL - Cucial
generalnie olewa nasz kraj i miałem lekkie obawy przed kupowaniem
tak jednak mało sprawdzonej technologii jak SSD w Euro RTV Agd - lokalne
sklepy komputerowe często nie mają Cruciala w ofercie, a z reklamacją ze
sklepu sieciowego nie chciałbym się bawić.

No i Samsung 830 jest ładniejszy - fajnie to wygląda zwłaszcza jak ma
się malowaną na czarno wewnątrz obudowę, taki sam zasilacz itp ;)

--
/MB