Re: Stabilizowanie napięcia + UPS

Autor: Przemek <raz_at_onet.pl>
Data: Sat 10 Dec 2011 - 11:35:30 MET

 Nutulka nam wczesniej objawił, a ja odpowiadam:
> Hejka. W miejscu obecnego zamieszkania pojawiają się częste zmiany
> napięcia. Czasami nie ma prądu przez 1-2 sekundy. Chciałabym kupić
> jakiś UPS ale koniecznie z funkcją stabilizowania napięcia. W sklepie
> komputerowym sprzedawca mi powiedział, że stabilizowanie napięcia to
> inaczej czysta sinusoida i tylko sprzęt za minimum 1000 zł posiada taką
> opcję a na co innego szkoda wydawać pieniędzy. Nie chcę jednak zapłacić
> tak dużo, może jest jakiś sprzęt tańszy, do 500 zł, który umożliwia
> porządną stabilizację napięcia? Proszę o podpowiedź i ewentualnie
> [...]

UPS może zapewnić trzy rzeczy:
-nieprzerwane zasilanie;
-stabilizowanie poziomu napięcia zasilania na wyjściu (często realizowane z
pkt. 1);
-zapewnienie odpowiedniego kształtu napięcia zasilania, obcinając wszelkiego
rodzaju piki i wygładzając napięcie wyjściowe do ładnej sinusoidy;

Wszystkie UPSy realizują pkt.1, większość pkt.2, niewiele pkt.3, a wręcz
wiele na wyjściu daje po prostu trójkąt lub napięcie schodkowe,
przypominające sinusoidę.
Niektóre zasilacze nie trawią takiego niesinusoidalnego kształtu napięcia
dlatego ważne jest, żeby dać na wyjściu UPSa ładną sinusoidę. Większość
zasilaczy impulsowych w które wyposażony jest obecny sprzęt (komputery,
monitory, telewizory) na samym początku prostuje i wygładza wyprostowane
napięcie zasilajac przetwornicę impulsową, więc im czysta sinusoida na
wejściu nie jest potzrebna, ale są sprzęty, które takiego zasilania nie
trawią, osobiście do takiego UPSa bym nie podłączał sprzętu audio.
Przem