Re: Netbook jako NAS - kilka pytań

Autor: Rafał Łukawski <rafalweb_at_lukawski.pl>
Data: Wed 19 Oct 2011 - 17:52:42 MET DST

On 2011-10-19 12:20, kamil wrote:

> To może kup po prostu NAS?

IMHO platforma Atom jak najbardziej nadaje sie na NAS, de facto QNAPY z
wyzszej polki dla malych biur wykorzystuja Atoma, sam mam homemade NAS,
transfery>50MB/s. Takze moc cpu nie jest tu zagadnieniem do dyskusji.

Hałas - są płyty miniItx z pasywnym chłodzeniem - coś dodać?
Dyski do biednego netbooka ledwo zmiescisz jeden wolny dysk (i to on
bedzie spowalniaj transfer). Gdybys np. kupil plyte miniITX + obudowe na
6 dyskow, mialbys zdecydowanie wieksze mozliwosci
a) koszt GB w dyskach 3.5" jest znacznie mniejszy niz w 2.5"
b) rozwiazanie zdecydowanie przyszlosciowe - dyski sie doklada.

Co do tego, ze w serwerach stosuje sie dyski 2.5", ale glownie ze
wzlgedu na wielkosc - serwery typu blade. To akurat nie ma nic wspolnego
z nasami. sa tez QNAP'y na 2.5", ale tych dyskow tam wsadzisz armie
(oczywiscie pobieraja mniej pradu niz 3.5"), tyle ze koszt zupelnie inny
niz netbooka, ktory zazwyczaj ma najwolniejszy z wolnych dyskow.

Dlaczego nie miniItx na atomie? Kosztuje podobnie, a mozliwosci ze hej
(poza przenoszeniem). Kilka razy taniej niz jakis firmowy QNAP.