Re: Piek³o!!! Ponad 100 stopni Celsjusza w rdzeniu!!!

Autor: Krystian Zaczyk <zaczyk2_at_spamsiec.etan.pl>
Data: Thu 06 Oct 2011 - 14:28:38 MET DST

U¿ytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console> napisa³:

> Ja¶ bieg³ czy Ja¶ du¿y? ;)
> S³ysza³e¶ co¶ o podziale s³ów na: rzeczowniki, czasowniki,
> przymiotniki, przys³ówki, liczebniki, zaimki...
>
> bardzo du¿y -- TAK
> bardzo biegaæ -- NIE

Jasne, ¿e nie. Ju¿ t³umaczy³em, ¿e nie wszystkie czasowniki ³±czy siê
z 'bardzo' podkre¶laj±cym natê¿enie ich cechy. Mo¿na bardzo lco¶ ubiæ lub
bardzo sie staraæ, ale nie bardzo biegaæ. Za to mo¿na szybko biegaæ, choæ trudno
szybko lubiæ.

> Z wiêksz± si³± albo mniejsz± -- OK, ale nie bardziej czy mniej bardzo.

Przyci±gaj± siê bardziej lub mniej, czyli z wiêksz± lub mniejsz± si³±.
Tak siê prawid³owo mówi po polsku, natomiast Twoje "mniej bardzo"
to b³±d. Wystarczy 'mniej'.

> Albo przyci±gaj±, albo odpychaj±, albo jako¶ jeszcze inaczej -- si³y
> nie musz± byæ wszak wspó³liniowe. :)

Nie chodzi tu o dok³adne opisanie zjawiska, ale o stwierdzenie.
Okre¶lenie "mocne przyci±ganie" te¿ nie zawiera w sobie bezwzglêdnej
warto¶ci czy wektora dzia³ania si³y.

> Ale co to znaczy? :) Odpycham zielono, czerwono, pomarañczowo? :)

Mocno. Ju¿ t³umaczy³em, to nie okreslenie si³y przyciagania w N, ale
wyra¿enie opinii. W danej sytuacji, kontek¶cie, w porównaniu z czym¶
innym, wystarczaj±co mocno, by..., w opinii pisz±cego itp.

> Ale co t znaczy? Jak ten zapis odczytaæ? co to znaczy, ¿e odpycha
> silnie? Odpycha za pomoc± si³y? :)

S³³a odpychania jest du¿a.

> przyci±ga grawitacyjnie -- przyci±ga za pomoc± grawitacji
> przyci±ga elektrycznie -- przyci±ga za pomoc± elektryczno¶ci

A to

> Zawsze przyci±ga (czy odpycha) silnie -- za pomoc± si³y.

Nie, silnie nie oznacza "za pomoca si³±", ale "mocno".
Skoro si³a przyciagania mo¿e byæ wiêksza lub mniejsza, mo¿na
przyciagaæ bardziej lub mniej.

> Nie mo¿e odpychaæ (czy przyci±gaæ) bardziej lub mniej bardzo.
> Mo¿e z wiêksz± si³± lub z mniejsz±,

Przyci±gaæ bardziej lub mniej ('mniej bardzo' to b³±d) oznacza przyci±gaæ
z wiêksz± lub mniejsz± si³±. Co do k±ta dzia³ania si³y, okre¶lenie 'wiêksza si³a'
te¿ nie zawiera informacji o jej kierunku.

To samo, co statki mocno wp³ywaj±, czyli nic.

> ¯aden wp³yw nie jest bardzowy. :)

¯aden. Za to mo¿e byæ du¿y lub wiêkszy, gdy jaki¶ czynnik wp³ywa bardziej
i mniejszy, gdy wp³ywa mniej.

> Czy taki wp³yw, czy inny -- mo¿na wp³yn±æ w jakim¶ stopniu, ale nie mo¿na wp³yn±æ
> bardzo.
>
> Wp³yw mo¿e byæ bardzo du¿y. Na przyk³ad wp³ynê³o do rzeki sporo szlamu.

Czyli ten szlam bardzo rzekê zanieczy¶ci³. W zesz³ym roku zanieczyszczenie
by³o znacznie mniejsze.

> A do jêzyka polskiego wp³ynê³o du¿o chwastów i bluzgów.
> Ale nijak nie mo¿na uznaæ, ¿e to cos (bluzgi na przyk³ad) bardzo wp³ynê³o.
>

> Mamy inne s³owa, inne grupy s³ów, inne konstrukcje
> gramatyczne, które jednoznacznie ujmuj±, co i jak wp³ynê³o.

Je¿eli jaki¶ czynnik wp³ywa na co¶ bardziej, ni¿ inny, to jest to jednoznaczne,
poprawne gramatycznie stwierdzenie.

> Zanim zaczniesz pisaæ czy mówiæ -- wyobra¼ sobie to, co opisujesz lub opowiadasz.
> :)
> Ale i wyobra¼ sobie drogê odwrotn± -- kto¶ albowiem bêdzie zamienia³ Twoje s³owa
> w co¶, co sobie bêdzie musia³ wyobraziæ. :)

> W tej drodze powrotnej pusto zabrzmi:
>
> -- dziêkujê bardzo
> -- bardzo wp³yn±³

Dlaczego? Tak siê mówi. Mo¿na podziêkowaæ mniej lub bardziej, tako¿ wp³yn±æ
na kogo¶, mo¿na bardzo siê zdziwiæ, mniej lub bardziej postaraæ, bardzo siê
postarzeæ. Nie mam ¿adnego problemu z wyobra¿eniem sobie czy
zrozumieniem tre¶ci tych stwierdzeñ.

> -- bardzo pisa³
> -- bardzo t³umaczy³

Dlatego tak siê nie mówi/pisze.

> Czasownik nigdy nie mówi nic o jakim¶ zaanga¿owaniu czy odcieniu lub stopniu
> czynno¶ci. :)

Mylisz siê, bo s± czasowniki zawieraj±ce w sobie stopieñ tensywno¶ci ich cechy.
np. pêdziæ, waliæ czy nienawidziæ. Ale przymiotniki te¿ czêsto nie zawieraj± w sobie
natê¿enia
swojej cechy. Jêzyk na szczê¶cie daje mo¿liwo¶æ wzmacniania i os³abiania.

> Kto¶ co¶ robi (czy robi³ lub robiæ bêdzie) i koniec na tym. Ani sladu do
> wzmocnienia czy
> postopniowania. Bieg³ czy szed³

A jednak bieg³ szybciej/wolniej, lubi³ bardziej/mniej, ¶piewa³ g³o¶niej/ciszej.
Chcesz zubo¿yæ jêzyk o mo¿liwo¶æ

> nie lubi³

Alez lubiæ mo¿na bardziej lub mniej. Lubiê pomidorow± i rosó³, ale pomidorow±
lubiê bardziej. Jak chcesz to wyraziæ? Lubiê lepiej, lubie wiêcej, lubie j± mocniej
niz rosó³? Pomidorowa jest bardziej lubiona?

> i nienawidzi³...

S³owo nienawidziæ zawiera skrajno¶æ negatywnych emocji, wiêc choæ
mo¿na podkre¶liæ w emocjonalnej wypowiedzi, ¿e kto¶ kogo¶ bardzo (czy
potocznie "strasznie") nienawidzi, to jest to pleonazm.

> Ale
> tak ciemny, ¿e a¿ prawie czarny
> tak cichy, ¿e a¿ niemal nies³yszalny
> tak cicho, ¿e a¿ niemal nies³yszalnie

Jasne, ale co maja z tym wspólnego przymiotniki?

> tak bardzo ³adny, ¿e a¿ piêkny
> tak bardzo ³adnie, ¿e a¿ piêknie
> tak bardzo du¿y, ¿e a¿ za du¿y...
>
> mo¿na wzmocniæ i postopniowaæ przymiotniki czy przys³ówki. :)

Cechy czasowników tez mo¿na wzmacniaæ. Bardzo lubiæ, szybko biec,
mocno uderzyæ, bardzo siê pobrudziæ. Chcesz zubo¿yæ jêzyk i zakazaæ
tego?

> A pobiec mo¿na bardziej lub mniej?

Nie mo¿na. Mo¿na siê natomiast bardzo tym biegiem zmeczyæ. Tak samo,
jak czytaniem w kó³ko tego samego b³êdnego przyk³adu.

> Co to znaczy -- pokaleczy³ siê bardziej ni¿ zwykle?

Np. zwykle mia³ kilka ma³ych ranek i otaræ, a tego dnia rozci±³ sobie rekê i nogê.
To stwierdzenie, a nie dok³adny opis skaleczeñ.

> Zwykle odcina³ sobie jedn± rêkê, teraz obie? ;)
> Zwykle mia³a naciêcia d³ugie na 3 cm, teraz ma na 5 cm? ;)

Chcesz, aby z tego jednego zdania mo¿na by³o odczytaæ ilo¶æ, d³ugo¶æ
i rozmieszczenie ran? :-)

> W pewnym momencie zaciera siê ró¿nica pomiêdzy czasownikiem i przymiotnikiem?
> I tak oto robi siê pomost pomiêdzy tym, co dozwolone dla przymiotnika, choæ
> nie jest dozwolone dla czasownika? Zapewne tak.

Gdzie nie jest dozwolone wzmacnianie cechy czasownika?

> O tym, czy dany wyraz jest czasownikiem (form± odczasownikow±) czy (na
> przyk³ad) przymiotnikiem (form± odprzymiotnikow±) decyduje jego rola, funkcja.
>

> skoro on jest [jaki?] pokaleczony -- zatem mo¿e byæ bardzo pokaleczony
> ale je¶li jest [co ;) zrobiony?] napisany -- nie mo¿e byæ bardzo napisany

O w³a¶nie. Dlatego mo¿na bardzo siê pokaleczyæ, a nie mo¿na bardzo napisaæ.

> i je¶li on jest [co ;) zrobiony?] pokaleczony -- nie mo¿e byæ bardzo pokaleczony

Nie, takiej regu³y nie ma.

Ale mo¿na bardziej lub mniej kaleczyæ jêzyk.

> Nie mo¿na. :) Choæ mo¿na byæ [jakim?] bardziej pobrudzonym lub mniej. :)

Ale¿ mozna pobrudziæ siê bardziej lub mniej. Jak chcesz to wyraziæ?
Jestem bardzo pobrudzony mo¿na, a bardzo siê pobrudzi³em ju¿ nie?

> Wzmocnimy tutaj jednak nie czasownik 'brudziæ', ale przymiotnik 'pobrudzony'.

Albo czasownik. Na szczê¶cie nie ma zakazu u¿ywania czasowników. :-)

> B³±d w bardzo jedzeniu polega w³a¶nie na formie biernej -- jestem najedzony.
> Je¶li to od przymiotnika -- mogê byæ bardzo najedzony. Je¶li za¶ od
> czasownika -- nie mogê byæ bardzo najedzony. :)

A ja by³em bardzo najedzony od czasownika. Najad³em siê tak bardzo,
¿e bardzo bola³ mnie brzuch (o przepraszam, mój brzuch by³ bardzo rozbola³y
od najedzenia :-D)

> A dlaczego o sile, nie za¶ o trwa³o¶ci?

Bo wp³yw to oddzia³ywanie i to jest najbardziej oczywiste. Du¿y wp³yw
oznacza silne oddzia³ywanie na co¶, a wp³ywaæ mniej lub bardziej oznacza
tyle co wp³ywaæ s³abiej lub mocniej.
Je¿eli mówisz, ¿e kto¶ dobrze gra na pianinie, to o czym mówisz?
¯e szybko, ¿e nie za szybko czy nie za g³o¶no, a mo¿e bardzo g³o¶no?
To opinia, os±d, nic wiêcej. Jedna osoba mo¿e uwa¿aæ, ¿e kto¶ gra dobrze,
a inna ¿e s³abo. A mo¿e jednak gra dobrze, ale tak bardzo siê stremowa³,
¿e nie byl w stanie pokazaæ swego talentu?

> I tyle w³a¶nie mo¿na wywnioskowaæ z tego zdania o bardzowato¶ci wp³ywu wieku? :)
> Raczej nie. Zauwa¿, ¿e nie mo¿na okre¶liæ niczego

Odwrotnie - z tego co napisa³em o domach i ulicach wynika wniosek o mniejszym
lub wiêkszym wp³ywie.
A id±c Twoim torem rozumiwania, nie mo¿na nawet powiedzieæ, ¿e kto¶ by³ wysoki,
bo nie da siê wywnioskowaæ, ile mia³ centymetrów wzrostu.
Zaczynam siê coraz bardziej obawiaæ, czy w ogóle wolno cokolwiek napisaæ
bez dodania dokumentuj±cych to za³±czników i opinii bieg³ych? ;-)

Krystian