Re: HDD po wyłączeniu komputera nie startuje

Autor: Rafał Łukawski <rafalweb_at_lukawski.pl>
Data: Thu 02 Jun 2011 - 11:51:39 MET DST

On 2011-06-02 11:43, BQB wrote:
> Dziwny problem z dyskiem SATA, dysk i komputer jest dosyć nowy. Otóż,
> aby dysk zaczął obracać talerzami, na włączonym komputerze trzeba wyjąć
> i włożyć wtyczkę zasilania. Po tym, reset i komputer normalnie startuje
> i wykrywa dysk. Co jest przyczyną, że dysk nie chce zakręcić talerzami
> po wyłączeniu zasilania? Dzieje się tak przy każdym wyłączeniu
> komputera. Szukam nowszego firmware, ale na stronie producenta nie ma.
> Dysk to Samsung HD103SJ.

Spotkałem się kiedyś z funkcja rozruchu dysku na żądanie (przy starcie
sprzętu), przy kilku, kilkunastu dyskach ma to ogromny sens, chwilowy
prąd przy starcie może przeciążyć zasilacz.

Czy dzieje się też tak z innymi dyskami, ew. czy masz jakieś zworki
poustawiane w tym dysku (nie powinno być żadnej).

Poszukałbym ew. czegoś w BIOS, nie mam teraz w głowie nazwy tej
funkcjonalności.