Seagate Momentus 5400.3 120GB - prośba o pomoc w diagnostyce

Autor: Przemysław Ryk <przemyslaw.ryk_at_gmail.com>
Data: Mon 16 May 2011 - 00:40:49 MET DST

Witam

Trafił mi się do doprowadzenia do stanu używalności laptop od znajomych.
"Kilka" takowych operacji mam już za sobą, więc pewną procedurę postępowania
też już zdążyłem wypracować. W pierwszej kolejności, bez żadnego bawienia
się w ewentualne czyszczenie czy "odwszawianie" systemu, robię kopię
zawartości twardego dysku reanimowanego sprzętu (narzędziem uruchamianym z
płyty / pendrive, problematycznego systemu nawet nie uruchamiam).

Dokładnie w ten sam sposób zacząłem postępować w dzisiejszym przypadku. I
niestety - w trakcie pracy trafił mi się "zonk". Podczas tworzenia obrazu
dostałem komunikat o niemożności skopiowania zawartości sektorów. Na wszelki
wypadek wymontowałem dysk z laptopa, podłączyłem bezpośrednio do własnego,
stacjonarnego komputera i spróbowałem ponownego kopiowania (dwie próby:
pierwsza po wpięciu dysku do kieszeni z interfejsem USB, druga - już
bezpośrednie podłączenie problematycznego dysku do kontrolera SATA mojej
płyty głównej). Na mój gust tym sposobem udało się wykluczyć ewentualne
uszkodzenie elektroniki / kontrolera laptopa / zewnętrznej kieszeni.

Dysk to 120GB Seagate Momentus 5400.3. Sprawdziłem co o nim mówi HD Tune Pro
- poniżej wklejam uzyskane wyniki. W interpretacji wyników S.M.A.R.T. za
dobry nie jestem - dlatego piszę tutaj. I teraz moje pytania:
- czy na widok wpisu "warning" w niektórych miejscach już powinny mi
rozbłysnąć lampki ostrzegawcze i zawartość dysku dowolną metodą powinienem
jak najszybciej przerzucić gdzie indziej, bo godziny jego działania są
policzone, czy też raczej HD Tune nadgorliwy jest w raportowaniu błędów?
- jakie narzędzie polecacie do przeprowadzenia gruntownego skanu tego dysku
w szczególności (dysków różnych producentów)?

Wielkie dzięki za pomoc.

Informacje z HD Tune.

Model : ST9120822AS
Firmware version : 3.ALB
Serial number : 5LZ4QQD4
Capacity : 120.0 gB (111.8 GB)
Buffer size : 8192 KB
Sector size : 512 bytes
Standard : ATA/ATAPI-7 - SATA I
Supported mode : UDMA Mode 6
Current mode : UDMA Mode 6
Avergae speed : -
Rotation speed : -

S.M.A.R.T : yes
48-bit Address : yes
Read Look-Ahead : yes
Write Cache : yes
Host Protected Area : yes
Device Configuration Overlay : yes
Firmware Upgradable : yes
Automatic Acoustic Management: no
Power Management : yes
Advanced Power Management : yes
Interface Power Management : no
Power-up in Standby : no
Security Mode : yes
SCT Tables : no
Native Command Queuing (NCQ) : yes
Trim : no

Volume : (L:)
Capacity : 114463 MB
Free : 99749 MB
Usage : 13%
File system : NTFS
Serial : A409-32FA
Alignment : 0.5 KB

Informacje S.M.A.R.T. (również uzyskane za pomocą HD Tune Pro):
HD Tune Pro: ST9120822AS Health

ID Current Worst ThresholdData
Status
(01) Raw Read Error Rate 100 253 6 0 ok
(03) Spin Up Time 99 99 0 0 ok
(04) Start/Stop Count 98 98 20 2647 ok
(05) Reallocated Sector Count 96 96 36 185
warning
(07) Seek Error Rate 81 60 30 123371466 ok
(09) Power On Hours Count 97 97 0 3264 ok
(0A) Spin Retry Count 100 100 34 0 ok
(0C) Power Cycle Count 98 98 20 2578 ok
(BB) Reported Uncorrectable Errors 1 1 0 3598 ok
(BD) (unknown attribute) 100 100 0 0 ok
(BE) Airflow Temperature 71 48 45 555548701 ok
(C0) Unsafe Shutdown Count 100 100 0 291 ok
(C1) Load Cycle Count 97 97 0 7663 ok
(C2) Temperature 29 52 0 29 ok
(C3) Hardware ECC Recovered 75 54 0 155290753 ok
(C5) Current Pending Sector 96 96 0 84
warning
(C6) Offline Uncorrectable 96 96 0 84 ok
(C7) Ultra DMA CRC Error Count 200 200 0 0 ok
(C8) Write Error Rate 100 253 0 0 ok
(CA) Data Address Marker errors 100 253 0 0 ok

Health Status : warning

[ Alkohol nie rozwiąże twoich problemów. Ale z drugiej strony... mleko     ]
[ też nie.                      (z bloga Internetowego Obserwatora Mediów) ]