Re: Dobór zasilacza UPS

Autor: Adam <a.g_at_poczta.onet.pl>
Data: Sun 15 May 2011 - 14:31:12 MET DST

W dniu 2011-05-15 12:04, Mateusz pisze:

> Licha granica cenowa. Bateria kosztuje 120 zeta. Jak kupisz jakas uzywke
> za 50 zeta + nowa bateria, to bedziesz mial uzywany w tej cenei. Mysle
> tutaj o min. 720VA.

Najlepsze rozwiązanie.

> Zapomniales o monitorze :) Po co ci ups, jak nei bedziesz mogl zamknac
> systemu gdy energetycy wylacza ci prad na 10 minut?

Zgadza się. Typowy UPS służy generalnie do bezpiecznego zdownowania systemu.

> Przy tej cenie do 200 zł to wlasciwie nei ma IMHO znaczenia. Wybieraj z
> najwieksza bateria. To nie do zastosowan nawet pol-profi go potrzebujesz.

A raczej z ilością akumulatorów ;)
Desktopowe mają z reguły 1 akumulator 12V/7.2Ah.
Mocniejsze - 2 lub 4 akumulatory.

> Ja bym bral takiego z normalnym gniazdkiem europejskim, mozesz do niego
> podpiac listwe a do niej komputer, monitor i np. lampke energooszczedna

UWAGA:
_Nie_wolno_ podpinać na wyjście UPS-ów nie dających sinusa listw
przeciw-przepięciowych, gdyż aproksymację sinusoidy lub prostokąt (w
najtańszych UPS-ach - a o takich mówimy) taka listwa traktuje jako
zakłócenie. Mogą pójść warystory w listwie lub końcówka UPS-a.

Jeszcze jedno:
Do UPS-ów mniejszej mocy nie należy podpinać drukarek laserowych i
ledowych, ze względu na duży pobór mocy przez nie.

> (ledowa lub energooszczedna) - przydaje sie w nocy jak robią fiku miku z
> pradem.

Tylko lepsze (i droższe) możesz zaprogramować na rozładowanie.
Zwykle UPS po powrocie napięcia czeka kilka sekund, po czym wraca na
napięcie sieciowe i zaczyna się też ładować.

> Moj sie przelacza :)

> Ze jak nie ma pradu mozesz go wlaczyc i np. uruchomic kompa (o ile UPS
> da wystarczajacy power na rozruch)

Pomyliłeś pojęcia. To, o czym piszesz, to "zimny start".
Off-line oznacza, że zasilanie pochodzi albo z sieci, albo z
przetwornicy UPS-a.
UPS-y semi On-Line potrafią m.in. filtrować napięcie wejściowe. Jeśli
jest zbyt niskie/wysokie lub zaszumione, to UPS zasila napięciem
wejściowym przetwornicę, a z niej czyste napięcie idzie dalej - do
podpiętych urządzeń.
UPS On-Line zawsze pracuje na przetwornicy.

> IMHO... Nie wiem :)

To nie sprawa UPS-a. To paramert dla urządzeń zasilanych z UPS-a. Chodzi
o to, jak długo brakuje napięcia na wyjściu UPS-a.
Najlepsze mają czas zerowy ;)

Chodzi o to, że jeśli czas przełączania jest długi, to brak napięcia
potrafi zakłócić pracę komputera: zawiesić płytę główną, zresetować ją,
lub (co chyba najgorsze) spowodować błędne zapisy na HDD, które mogą się
objawić dużo później :(

--
Pozdrawiam.
Adam.